5 råd for å finne den rette vikaren

Elisabet Rye har jobbet med vikariater til markedsavdelinger og byråer siden 2015 og hun har løst hundrevis av vikariater og en håndfull “umulige” oppdrag. Dette er hennes beste råd når man skal ansette en vikar:

Ikke ta lett på oppgaven

Ofte haster det når man trenger en vikar, og vi ser at det kan gå ut over prosessen. Det vi har lært av å jobbe med mange vikarprosesser er at de ofte er vanskeligere enn rekrutteringsprosesser. Det gjelder å stå skikkelig på og sette av nok tid om man skal lande en dyktig kandidat i et vikariat.

Kjenn ditt marked

Siden før pandemien har etterspørselen etter spisskompetanse i digital markedsføring vært skyhøy. Det holder seg, og flinke kandidater har mye å velge i og mange vil først og fremst velge å søke på faste stillinger. Derfor er det viktig å treffe rett på motivasjon og lønn første gangen du kontakter relevante kandidater.

Skriv så det selger!

Når vi utlyser et vikariat er vi opptatt av å være veldig konkrete med arbeidsoppgaver og det rommet som finnes for læring i stillingen. Et vikariat kan være en mulighet til å styrke faglig erfaring eller få erfaring fra en annen type miljø, og det gjør at det for noen kandidater kan være interessant å vurdere et spennende vikariat fremfor en mindre relevant fast stilling.

Hold hastigheten oppe

En feil mange gjør når de skal finne en vikar er at de lar det gå for lang tid mellom kontaktpunktene med kandidaten. De som er åpne for et vikariat er ofte i flere prosesser, og de jobber veldig aktivt for å finne ny jobb. Vær kjapp med tilbakemeldingene og gi tydelig beskjed om tidsløp og forventninger.

Markedspris

Skal du finne en vikar som har spisskompetanse vil det koste. Ofte litt mer enn ved en fast ansettelse. Når man ikke kan tilby tryggheten og langsiktigheten som en fast ansettelse innebærer er det naturlig at det kompenseres for dette. Dette er sannsynligvis årsaken til at mange arbeidsgivere velger å finne en vikar som har nok kompetanse til å sette seg inn i rollen, selv om de ikke har erfaringen som man kanskje ville satt krav til ved en fast ansettelse.

I Teft har vi hvert år tilgang på flere tusen kandidater som er i markedet for nye utfordringer. En andel av disse kan starte i ny jobb raskt og er mer fleksible. Det i kombinasjon med mange års erfaring fra testing av markedsføring knyttet til rekruttering gjør at vi treffer med vår markedsføring og aktivisering når en av våre kunder ser etter en “superinnbytter”.

Vi har markedets mest solide lønnsstatistikk og kan finne detaljerte lønnsnivåer for nær sagt alle roller i byråer og markedsavdelinger og det er nyttig for både våre kunder og kandidater.