Rekrutteringsråd 2025
De grunnleggende rekrutteringsrådene for spesialister og ledere gjelder fortsatt. Presisjon, prosess og evne til å forstå ønskekandidatenes tankegang og preferanser er like viktig i år som tidligere. Se våre tidligere rekrutteringsråd nederst på siden. I denne artikkelen skal vi fokusere på de hensyn og tiltak som er viktigere i 2025 enn de har vært tidligere. Altså de rekrutteringsrådene som kommer i tillegg, eller som er spesielt viktige å tenke på i 2025.
Kunstig intelligens
AI som verktøy er en stor fordel for jobbsøkere som behersker teknologien. Det er enkelt å lage en god søknad som besvarer stillingsannonsen med hjelp av AI. Det gjør at AI (ofte) bidrar til flere søknader og CV’er som er godt utformet og tilpasset stillingen. Samtidig begrenser KI-forordningen bruken av teknologien til utvelgelse for deg som skal velge ut den eller de rette kandidatene. Mange har allerede vent seg til å bruke AI for oppgaver der vi møter store mengder informasjon, men vær forsiktig, det er ulovlig å bruke AI for å velge og skåre kandidater uten at du kan forklare prosessen ved ettersyn fra datatilsynet. Sett deg inn i KI-forordningen dersom du vil bruke kunstig intelligens i løpet av rekrutteringsprosessen. Ønsker du å lære mer? Sjekk ut dette foredraget fra Datatilsynet.
Velg en fremtidsrettet rekrutteringsstrategi
Mange roller har endret seg radikalt på få år, særlig innen innholdsproduksjon, analyse, brukeropplevelse og teknologi. Hybride arbeidsmetoder, kunstig intelligens og nye systemer påvirker hvordan oppgaver løses og mål oppnås. Fokuser på stillingens formål fremfor spesifikke verktøy og metoder. Bruk tid på å forstå hvordan rollen kan se ut om to til tre år i arbeidet med stillingsprofilen. Rekrutter folk med like deler kompetanse og potensial.
Huskeregel: “Don’t look back, you’re not going that way”
Bruk tid på alle søkere
Hver søknad er et kjærlighetsbrev. Selv om situasjonen gjør at det er flere søkere på de fleste stillinger gjør ikke det at den enkelte søker har lavere forventninger til deg som rekrutterer og merkevaren eller organisasjonen du representerer. Jobb planmessig for å gi alle interesserte søkere en så god opplevelse som mulig i møte med dere.
Huskeregel: “Be careful what feet you step on today, they might be connected to the ass you’ll have to kiss tomorrow”
Ikke bli lat av høy respons
Respons på stillingsannonser fjerner ikke behovet for søk og aktivisering. Det er “bare” 1 av 3 som aktivt holder seg oppdatert i jobbmarkedet. Til gjengjeld er de mye mer aktive enn tidligere, og hver jobbsøker søker i gjennomsnitt på 24 stillinger. Sannsynligheten for at den beste kandidaten for jobben ikke søker er høy. Kartlegg markedet, og legg en plan for å nå frem til de mest kvalifiserte kandidatene.
Huskeregel: «Don’t be lazy»
Trenger du sparring, innsikt eller en strukturert prosess for å sikre de beste hodene til din virksomhet? Vi hjelper deg gjerne. Vi har erfaring, fersk kunnskap og den største kompetansebasen for spesialister og ledere i markedet. Når du skal ansette, hjelper vi deg med å definere og finne riktig kompetanse – både for i dag og for fremtiden. Ta kontakt med oss.