Viking Outdoor Footwear med offensive planer for egen nettbutikk
Viking Outdoor Footwear, eid av Bertel O. Steen, fylte 100 år i 2020 og har med det en stolt merkevarehistorie bak seg. Nå rigger selskapet seg for framtiden ved å satse stort på egen nettbutikk og ytterligere digitalisering.
Den sterke norske merkevaren er kjent for fottøy av høy kvalitet, og muligens til manges overraskelse, kommer så mye som 70% av omsetningen til Viking Outdoor Footwear fra utlandet. Sverige, Finland, Danmark og Tyskland er viktige markeder, og med produksjon i Asia er det trygt å fastslå at Viking Outdoor Footwear opererer i et internasjonalt miljø og landskap.
Selskapet henter i hovedsak omsetning i B2B-segmentet, men driver også direktesalg til sluttforbruker. Nettbutikken står i kommende tid overfor et stort løft og selskapet ser nå etter en ny nettbutikksjef som kan være med på den digitale reisen og utviklingen av egen nettbutikk.
– Vi rigger oss for fremtiden og satser på de mest moderne løsningene vi kan innenfor e-handel for å bygge videre vekst. Nettbutikken er et stort satsningsområde for selskapet og vi har satt oss store vekstmål for de kommende årene, forteller nåværende nettbutikksjef Hanne Sofie Hammer.
– Konkurransen tilspisser seg på alle hold og vi ser virkelig nytten av å eie vår egen kundedata og kundereise, altså vil vi ta mer eierskap til eget salg. Vi ønsker å gjøre det så lett som mulig for våre kunder å handle sko fra Viking, enten det er B2B eller B2C. Vi ønsker å tilrettelegge for en sømløs kundereise på alle plan, legger Commercial Director Gitte H. Thune til.
Viking Outdoor Footwear har nylig vært igjennom en omorganiseringsprosess og styrker nå kompetansefeltet innen markedsavdelingen.
– Hele miljøet hos oss endrer seg veldig nå. Kursen er staket ut, og vi satser offensivt på digitalisering og egen nettbutikk. I tråd med det rekrutterer vi mange nye ressurser til markedsavdelingen. Vi er et selskap i stor endring og som ny her får man være med på å sette sitt fotavtrykk på fremdrift og utvikling. Vi ser etter ressurser som er trygge og dyktige på sitt kompetansefelt, selvstendige ja-mennesker som driver prosessene fremover. Som nettbutikksjef vil man få resultatansvar, men også frie tøyler til å definere hvordan nettbutikken skal nå målene som er satt, sier Thune, som er leder for avdelingen.
Hammer og Thune utdyper at de er ute etter modige ressurser som tør å tenke nytt, utfordre og utvikle. Her er det dessuten kort vei fra idé til handling og implementering.
– Vi har svært offensive planer for den digitale satsningen og det ligger stor investeringsvilje bak. Det er godt å vite at satsningen har høy prioritet hos ledelsen og i konsernet, sier Thune om vekstmålene som er satt for egen nettbutikk.
Selskapet flytter inn i nye, moderne lokaler innen sommeren og vil jobbe på en mer moderne måte enn de har gjort hittil.
– Det er viktig for oss at det skal være gøy på jobben. At alle i teamet står opp om morgenen og har lyst til å gå på jobb. En tilnærmet living the brand-tankegang er bra. Å ha en viss interesse for friluftsliv er velkomment hos oss. Vår visjon handler om å skape en verden der alle kan være utforskere uavhengig av alder. Med det sagt betyr ikke det at alle som jobber her er toppturentusiaster, sier Gitte før hun legger til: Vi er stolte av å jobbe for en så sterk, norsk merkevare som har rukket å bli 100 år gammel. Vi sitter bak spakene for å styre selskapet inn i de neste hundre årene, og med det er det vårt ansvar å forvalte historien og merkevaren på best mulig måte. Samtidig moderniserer vi mekanismene for å ta en sterk posisjon inn i fremtiden. Det er både ærbødig og artig, avslutter Gitte.