Cewe: Satser på in-house-kompetanse for å styrke seg ytterligere digitalt
En påbegynt digital reise
Cewe, som også eier butikkjeden Japan Photo i Norge, er et internasjonalt ledende selskap innen fotoprodukter og fremkalling. Kvalitet og utsøkt service har gjort CEWE til Europas ledende aktør i sin bransje, og selskapet har vunnet flere priser for innovasjon, produktkvalitet og kundeservice.
Tysk-eide Cewe er tilstede i 21 markeder i Europa og møter sine kunder med en sømløs kundereise enten den starter i en av kjedens butikker, på nett, eller hos en av deres 20.000 forhandlere. Den digitale transformasjonen har med andre ord kommet godt på vei, likevel er digitalisering fremdeles et viktig fokusområde.
Den Skandinaviske markedsavdelingen har ansatte i alle tre land, og jobber med stort spillerom og utøver “best practice” for hva som fungerer best i og for det Skandinaviske markedet.
Som en del av sin digitale satsing skal Cewe i fremtiden jobbe mer datastyrt, og derfor søker de nå etter en Digital Marketing Specialist. Med denne kompetansen in-house styrkes laget i markedsavdelingen, som allerede består av spesialister og tung fagkompetanse i de ulike underavdelingene.
Med på å stake ut kursen
I de Skandinaviske markedene har de stor tro på innholdsmarkedsføring og inspirasjon, og dette er i dag tungt vektet i digitale kanaler som nyhetsbrev og sosiale medier – både organisk og betalt.
E-commerce-avdelingen ble en del av markedsavdelingen i år, og fokuset på omnikanal er stort for det norske markedet hvor Cewe, som eier av Japan Photo, kontinuerlig jobber med å trekke kunder fra butikk til nett og omvendt.
Vi tok en prat med CMO, Lisbeth Bjerknes, og Head of Digital Marketing and Content, Anders Løken, som begge er relativt nye i sine roller, om hva som trakk dem til selskapet, transformasjonen de står i, strategien de har lagt og hvordan det er å jobbe i Cewe.
– Jeg har et helt yrkesliv bak meg innen salg og markedsføring med hele spekteret fra A til Å, forteller Lisbeth, som tidligere har jobbet for blant andre Hurtigruten, Norsk Rikstoto, Gyro og Continental Dekk. – Da reiseliv ble utfordrende i forbindelse med pandemien, og jeg kom over denne muligheten i Cewe, synes jeg det var spennende å få muligheten til å jobbe med Skandinavisk fokus, få være med å sette retning og bygge en helhetlig markedsstrategi som skal sørge for at Cewe blir nummer 1 på foto og bildefremkalling i Skandinavia, legger hun til.
Anders Løken startet i selskapet én måned etter Bjerknes, i januar 2021 og har bakgrunn fra blant andre legemiddelselskapet Mylan, seismikkselskapet PGS og Norsk Revmatikerforbund.
– Jeg har vært innom mange bransjer, men det som trigget meg ved muligheten i Cewe var den digitale transformasjonen selskapet allerede var inne i, som handler om å satse videre på omnikanal med økt digitalt fokus, men hvor vi også ivaretar de fysiske butikkene vi har i Norge. I tillegg kom Lisbeth og jeg inn på et tidspunkt hvor vi rakk å være med på å legge strategien for 2021, og med det bidra til å peile kursen videre for hvordan vi skal nå målet vårt om å få til en ekte omnikanal digitalmarkedsføring, forteller Løken.
Kontroll over egen kundereise
Cewe har jobbet digitalt lenge og gjort det bra på mange områder. I den videre digitale satsingen handler det om å styrke kompetansen in-house, slik at selskapet får ytterligere kontroll på egen kundereise. Avdelingen bygger nå et stort inhouse-miljø og bruker kun byrå og eksterne partnere der det er hensiktsmessig.
Etter et kort år i sine nye roller, og oppstart på hjemmekontor er engasjementet og iveren til Bjerknes og Løken fullt tilstede.
– Stillingen vi nå skal besette i form av en Digital Marketing Specialist er per i dag den manglende brikken i puslespillet vårt. Vi skal jobbe mer datadrevet og også få bedre kontroll på våre betalte kanaler som omfatter store deler av budsjettene våre. Denne personen skal bistå med lokal tilpasning og sette de ulike markedene opp mot hverandre slik at vi oppnår best mulig effekt, sier Løken.
CEWE søker Digital Marketing & PPC Specialist
– Vi ønsker å ha kompetansen i eget hus og leter etter synergier i de skandinaviske markedene. Vi er så heldige at vi får bygge den skandinaviske enheten og jobbe spesialisert lokalt ved å gjøre det vi mener er mest fornuftig i våre markeder, selv om vi er en del av noe større og har tyske eiere. Cewe er en organisasjon med mye kompetanse, ressurser og data, og dette drar vi nytte av. Vi jobber på tvers av fagområder internt, men også på tvers av landene med tett samarbeid med teamene i Århus og Stockholm. Alle er hele tiden årvåkne for sitt marked og sammen jobber vi både taktisk og strategisk sammen digitalt, og det fungerer veldig bra, forteller Bjerknes.
– Vi gleder oss til å få på plass denne spesialisten som skal hjelpe oss med sin kjernekompetanse. Vi trenger en som kan gjøre innsikten til noe håndterbart, til et verktøy vi kan bruke. Belyse kundeinnsikt som kan gi hele markedsavdelingen bedre kundefokus, slik at vi igjen kan ta bedre beslutninger og gjøre gode medieinvesteringer, legger Bjerknes til.
Relevante kunder, relevant kommunikasjon
Cewe ønsker nye, relevante kunder inn samtidig som de pleier eksisterende kunder. Og når kunden først er inne skal tjenestene og produktene oppleves sømløse og enkle. For mange er det å lage fotoalbum en fast ting de gjør etter en reise eller en ferie, for andre er enklere produkter som kort og kalendere mer relevant. Vi skal nå ut til alle de ulike kundegruppene med vår kommunikasjon, sier Bjerknes.
–Et viktig delmål er å sørge for at vi har rett innhold i rett kanal til rett segment. Vi jobber for å definere dette og komme dit at vi får det til på en fornuftig måte, sier Løken.
Så smått tilbake på kontoret
På kontoret på Bjørndal sitter mesteparten av CEWE sin ledelse i skandinavia og bygget huser også Cewes lager. Bjerknes og Løken har i hovedsak sittet på hjemmekontor den tiden de har jobbet i selskapet, men så smått begynt å jobbe fra kontoret nå.
De beskriver et hyggelig miljø med sosiale aktiviteter både digitale og fysiske. Kompetansen på huset består av folk som har jobbet i selskapet i mange år og nye hoder som har kommet til som følge av utviklingen og digitalt fokus. I kantinen lages det lunsj til oss hver dag og snart skal lokalene pusses opp.
– Det jeg finner mest tilfredsstillende så langt hos Cewe er muligheten til å være med å utvikle hele selskapet. Arbeidet med å sette strategien og gjennomføre den ved å tenke langsiktig, samtidig som vi er handlekraftige og fikser ting her og nå, forteller Bjerknes.
– For meg er det utviklingsmulighetene en viktig driver. Finne nye muligheter, jobbe med dyktige folk i teamet, de gode ideene som vi ender med å utføre her og nå eller legger til strategien som noe vi vil gjøre på sikt. Jeg setter stor pris på muligheten vi som jobber her har til direkte påvirkning på hva vi gjør og skal gjøre fremover, avslutter Løken.