RoomSketcher – et norsk selskap med internasjonalt utsyn

Historien om det norske selskapet RoomSketcher er en suksesshistorie med internasjonalt aspekt. Som navnet tilsier er selskapet tilbyder av et online plantegning- og innredningsverktøy, i form av en app, som lar brukerne skissere opp plantegninger, sette inn møbler og visualisere ulike romløsninger og boligprosjekter i 3D. Tjenesten har falt i smak hos brukere i mer enn 180 land så langt, og over syv millioner prosjekter er laget med RoomSketcher sin boligplanlegger.

  RoomSketcher ble startet for 14 år siden og er en spin-off fra et firma som heter Xvision, et selskap som driver med 3D visualisering av oljerigger under vann. Noen av de ansatte kom på ideen om at denne teknologien måtte kunne bli brukt til å visualisere hjemmene deres også, og slik så forretningsideen dagens lys, da med navnet Viseno, sier Trine Bretteville som er salg og markedsdirektør i RoomSketcher.

Hun kom til firmaet fra Accenture for 10 år siden da selskapet fremdeles het Viseno. Bretteville hadde jobbet med administrerende direktør Trond Bergquist tidligere, og ønsket seg til et litt mindre selskap enn det hun satt i. 

  Trond ville ha meg med på laget for å jobbe med kommunikasjon, og for meg var timingen veldig god. Viseno hadde på den tiden nærmest utelukkende norske kunder, med unntak av én stor svensk kunde. Viseno var da en start-up, men vi hadde internasjonale ambisjoner og synes ikke navnet speilet de. Vi hyret inn et byrå i London til å hjelpe oss med å finne et nytt navn, og i 2011 ble Viseno til RoomSketcher, forteller Bretteville.

Reisen mot hva RoomSketcher er i dag startet med at selskapet strakk ut en hånd til møbelbransjen, som knapt hadde egne hjemmesider på den tiden. Videre fikk de i gang samarbeid med aktører som drev med boligfoto og begynte å produsere plantegninger til boligsalg. På det tiden tok det rundt 8 timer å rendre en plantegning, i dag tar det femten minutter.

Tidlig ute med digital kundereise

 Ettersom produktet er et online verktøy bestemte selskapet seg for å automatisere kjøpsprosessen slik at kundene skulle kunne fullføre hele kjøpet av tjenesten online.

  I dag er dette noe kunder forventer, men på den tiden var det ikke vanlig. Inntil da hadde dette foregått manuelt, hvilket var tungt for både kundene og oss. Vi satte opp et system med tre ulike lisenser. Vi var tidlig ute med å tilby en slik sofistikert salgsmodell som vi har utviklet videre siden den ble lansert. Nå kan vi skilte med over 150.000 nye registrerte brukere hver måned, det er ganske kult, sier Bretteville.

RoomSketcher har hatt nettsider på 5 ulike lokale språk helt siden Bretteville kom inn i selskapet. Av de 150.000 nye brukerne som kommer til hver måned er 30-40 % av disse fra USA og Canada.

RoomSketcher har sett gode resultater etter at de begynte å satse på SEO og ta i bruk Google Ads. Mye av dette arbeidet er spesielt myntet på det engelskspråklige markedet.

    Utover de store kundene våre innen takstmenn, eiendomsmeglere og interiørdesignere, er folk generelt ekstremt glade i å pusse opp og forbedre sine boliger, og markedene som USA og Canada er store. Ser man til USA er bruken av plantegninger ikke spesielt høy, selv om den er økende. Derimot, det som er interessant er at det er en stor andel mennesker i USA som bygger sine egne hjem, såkalte “custom build”-hjem, og flere og flere oppdager at de kan bruke et tegneverktøy for å planlegge huset sitt, forteller Bretteville.

Da Covid satte verden i stå var folk plutselig mer hjemme med tid til overs, og større og mindre boligprosjekter ble satt i gang. Bretteville sier RoomSketcher fikk en boost i mars da verden stengte ned. 

  Folk har hatt mer tid og nye behov fordi hverdagen brått endret seg. Mange fikk endelig tid til oppussingsprosjekter de hadde skjøvet foran seg, og mange trengte plutselig å etablere et godt hjemmekontor, sier Bretteville.

Skal styrke markedsavdelingen

RoomSketcher holder til på Lysaker Torg, og har begynt å treffes på kontoret igjen nå som pandemien har roet seg. Nå skal de ansette flere nye ressurser for å styrke laget og sørge for videre suksess.

  Jeg vil si at vi nå er i scale-up-fasen, som er en utrolig spennende side av reisen vi er på. Vi utvider slik at vi blir flere som jobber med det samme og jobber med å bygge ut hvert område. De som kommer inn som nyansatte på nåværende tidspunkt blir med på å forme og sette rammer og strategi for RoomSketcher sitt videre arbeid. Utover det kommer de til et selskap som er godt på vei med veldig mange besøkende og brukere av tjenesten allerede, sier Bretteville.

Når det kommer til markedsavdelingen sier Bretteville at start-up-følelsen henger litt igjen.

  Det er i markedsavdeling vi nå skal tilføre nye ressurser. I dag er vi for få hoder til å utføre alle oppgavene våre som går på nyhetsbrev, innholdsproduksjon, SoMe og markedsundersøkelser. Vi kaster oss mye rundt i dag, men trenger flere til å fylle de ulike rollene og ta unna alle ballene i luften. Våre nye kolleger skal få være med å forme, sette rammer og utvikle strategier for hvordan avdelingen skal drives videre på høyt nivå, sier Bretteville. 

RoomSketcher søker nå etter en Content Marketing Manager, en Social Media Content Specialist, en Customer Journey Lead og en Webmaster.

Anna Blom Rian, Tefts rådgiver på dette oppdraget, har brukt RoomSketcher sine verktøy siden 2014 i mange oppussingsprosjekter både for seg selv og venner. Hun har dette å si om rekrutteringen RoomSketcher nå gjør:

–  Jeg tror det er et kjempepotensial for videre ekspansjon av selskapet ved at RoomSketcher får flinke ressurser internt som kan hjelpe dem med å ytterligere forstå kundene sine og deres adferd, for å så kunne engasjere dem på enda flere flater. 

På spørsmål om hva Bretteville selv liker best med jobben sin, svarer hun:

  Jeg liker utviklingen vi har hatt og at jeg har vært med på å forme reisen selv, og ikke minst utviklingen og profesjonaliseringen av selskapet. I tillegg er det internasjonale utsynet vi har, med hele verden som vårt marked, svært motiverende. Det føles litt som “the sky is the limit” – og det er jo skikkelig gøy, sier en engasjert Bretteville.

Kompetansekultur og “open door policy”

Videre beskriver hun et selskap hvor gode ideer imøtekommes slik at de får spire og gro. Med en gjeng ansatte på rundt 15 personer beskriver hun en kompetansekultur og godt samhold. De har en “open door policy” som i praksis betyr åpenhet og informasjonsdeling, slik at alle til enhver tid er oppdatert på hva som skjer. Ingen skal føle at ting foregår bak lukkede dører.

  Miljøet hos oss er veldig hyggelig, helt uten spisse albuer. Vi er opptatt av å hjelpe hverandre og har en kultur rundt at de ansatte får komme med ideer som konkretiseres hvis de er gode nok. Firmaspråket er engelsk og norsk. Aldersspennet er nokså stort, fra slutten av tjueårene opp til rett over seksti, og hver dag samles de som er på kontoret og spiser felles lunsj i kantinen. Nå gleder vi oss til å bli enda flere, avslutter Bretteville.