Obos satser på teknologidrevet innholdsmarkedsføring for å treffe på relevans
Obos satser tungt på teknologidrevet innholdsmarkedsføring for å møte kundene og medlemmene på deres egne premisser, til rett tid, i rett kanal. Til å lede satsningen har selskapet hentet inn Hilde Stray Due, som er godt i gang med å bygge opp morgendagens innholdsavdeling.
Denne artikkelen ble publisert i forbindelse med at Teft rekrutterte leder for digitale kanaler våren 2019. Du kan lese hvordan det gikk her.
Stray Due, som har tittel Direktør for innhold og kundekommunikasjon i Obos, startet i jobben på nyåret. Nå styrker hun laget og er ute etter folk som forstår hvilke muligheter som ligger i teknologidrevet markedsføring. I den forbindelse søker Obos Leder for digitale kanaler, en rolle Stray Due sier vil bli helt sentral for å møte kundens behov med relevant innhold i alle digitale kanaler, slik at trafikken øker og Obos når sine kommersielle mål.
Selv kom hun til Obos fra Storebrand hvor hun jobbet i 5 år, og var med å etablere innhold som en integrert del av markedsføringsstrategien.
– I store trekk handlet det om å bruke data for å skape relevant innhold og jobbe målrettet med aktiviteter gjennom hele kundereisen. Da det kom en utlysning fra Obos søkte jeg fordi jeg tenkte at det ville være spennende å få starte den reisen på nytt hos en annen sterk, og for meg annerledes, merkevare enn den jeg kom fra, forteller Stray Due.
Til tross for hjemmekontor og foreløpig utelukkende samhandling med teamet på skjerm, sier Stray Due at de har kommet nærmere hverandre på den korte tiden enn hun trodde var mulig. Som leder er hun opptatt av å være åpen og tilgjengelig for “folka mine” og har stort fokus på det som handler om å bygge team. 1. Januar i år ble det etablert en ny divisjon for marked, kommunikasjon og samfunnsansvar. Den nye divisjonen skal bidra til lønnsom vekst ved å blant annet styrke merkevaren Obos, og jobbe frem gode og personifiserte kundereiser og markedsaktiviteter.
– Vi har allerede fått til mye digitalt. Jeg er veldig entusiastisk selv, og føler at jeg har fått med meg mange, at gjengen er positiv og ser fordelene med å være et fagteam hvor vi kan sparre på tvers for å heve kvaliteten, ta ut potensiale i hver enkelt kanal og ikke minst øke den kommersielle kraften. De ser konturene av hvilke store muligheter dette gir oss, sier Stray Due.
Hildes ansvar ligger primært i egne kanaler – Obos.no, e-post, sosiale medier og Obos-bladet, men avdelingen hennes har også ansvar for innhold som skapes til natives. Inntil nylig har man i Obos jobbet litt på hver sin tue per kanal, nå er alt samlet i en avdeling for å skape bedre samspill og helhet på tvers av kanalene.
– Ta for eksempel Obos-bladet. Her ligger det mye god historiefortelling som vi må utnytte og bruke gjennom hele kundereisen for å oppnå synergieffekter. Det finnes ingen grenser for hvordan man kan skape gode digitale opplevelser så fremt man har de riktige verktøyene. Vårt fokus er å finne ut hva vi kan hjelpe kundene med å få svar på, for så å bruke innsikten vi har til å lage relevant innhold som gir de svarene, og informasjon de ennå ikke vet at de søker. Vi skal trygge kundene i boligkjøpsvalget før, under og etter et kjøp. Selv ser jeg alltid glasset halvfullt. Akkurat nå ser jeg ting vi kan ta tak i hvor enn jeg snur meg, ler Stray Due og legger til: Sammen med teamet har jeg satt opp en tiltaksliste med noen utvalgte punkter vi ønsker å ta tak i før sommeren, så fortsetter vi med resten til høsten. Jeg er opptatt av at de ansatte skal føle eierskap til oppgavene.
Som leder er Stray Due opptatt av å bygge kultur og mener det er viktig å ha det gøy på jobb. Hun sier hun opplever i stor grad at de som jobber i Obos er stolte av jobben sin, at de er glade i arbeidsgiveren som merkevare, og at folk blir værende lenge.
– Som leder er jeg veldig opptatt av å bygge kultur, se og dyrke styrkene til den enkelte og trygge de ansatte i rollene sine. Du setter liksom ikke Zlatan i mål. Jeg mener trygghet og tillit er essensielt for at et team skal prestere best mulig. Psykologisk trygghet skal både bygges og vedlikeholdes, og med det på plass tør man å utfordre hverandre og skape enda bedre resultater sammen. Det gjør det også lettere å prate om styrkene våre og bruke de på en mer effektiv måte. Dessuten mener jeg at det er viktig å ha det gøy på jobben. Vi tilbringer så mange timer av dagen her, da er det viktig at man trives og faktisk får energi av å være sammen. Derfor er jeg opptatt av å skape opplevelser utover det som er knyttet til oppgavene på jobben. Vi skal finne tid til å ha det hyggelig også. Det gjør at man blir glade i hverandre og da vil man også gå i krigen for hverandre.
På spørsmålet om hvilke taktikker Stray Due benytter for å oppnå et trygt og sosialt team med godt samspill står det ikke på gode eksempler, også tiltak som enkelt lar seg gjennomføre digitalt.
– Praten på en fysisk arbeidsplass er en ting, men å leke, konkurrere eller dele personlige episoder og opplevelser gir god effekt. For eksempel kan vi på møter dele morsomme historier eller fortelle om ting andre ikke allerede vet om dem. Det skaper mye latter og gjør at vi blir bedre kjent. Ikke alle liker leker og utkledning, og jeg mener ikke at folk skal tvangssosialiseres, men én gang i året inviterer jeg mine ansatte hjem på fest, forteller Stray Due.
Fokus for Stray Due videre er å utnytte potensialet Obos har innen innholdsmarkedsføring. Hun sier det er i skjæringspunktet mellom teknologi, merkevare og markedsføring magien og potensialet ligger.
– Evner man å se mulighetene i det skjæringspunktet kan man skape kreativ og analytisk markedsføring som gir god effekt. Jeg synes det er utrolig kult å jobbe i et miljø av folk som er nysgjerrige, og som ser muligheter og ikke er fastlåst i sitt fagområde, men som skjønner at det er i skjæringspunktet mellom fagområdene potensialet for å bygge en sterk merkevare ligger. At vi som innholdsavdeling evner å ta i bruk alle dataene vi sitter på for å lage historier som betyr noe for folk, det skaper verdi for Obos. Min ambisjon er at vi skal være best i Norge til å lage historier folk bryr seg om. Obos har et stort samfunnsansvar og investeringsvilje til å ta dette ansvaret på alvor. Et godt eksempel på det er de nye boligkjøpsmodellene som gjør det mulig for folk med lavere inntekt å kjøpe sin første bolig. Det er klart man blir stolt av å jobbe et slikt sted, avslutter Stray Due.