Digital omstilling og endringsvilje i BDO

Til tross for sin store størrelse, er BDO en organisasjon med vilje til å forandre seg. Markeds- og kommunikasjonsavdelingen skal hjelpe selskapet videre på den digitale reisen og har fullført en rekke spennende prosjekter den siste perioden. Nå søker de etter en ny og dyktig ressurs til MarTech-teamet.

BDO er et internasjonalt rådgivnings- og revisjonsselskap med dypt fotfeste i norsk samfunns- og næringsliv. I Norge har de over 1 800 ansatte og kundene er alt fra store, verdensomspennende selskaper til små og mellomstore bedrifter i både privat og offentlig sektor.

Nå søker BDO etter en digital forretningsutvikler og Product Manager, som blant annet vil få ansvar for marketing automation. De ser etter en person med god forretningsforståelse, som evner å se hvordan MarTech, med digitale løsninger og teknologi, kan understøtte kommunikasjon og markedsføring. Rollen tilhører MarKom-avdelingen som består av 19 hyggelige og dyktige medarbeidere.

– Vi ser for oss at denne personen har jobbet med andre digitale løsninger og liker å holde i et prosjekt fra A til Å. Du må trives med prosjektledelse, være proaktiv og trygg nok i deg selv til å stå i faglige diskusjoner, sier Ingrid Røeggen, som leder MarTech-teamet i Markeds- og Kommunikasjonsavdelingen og produktansvarlig for nettsiden bdo.no og intranett.

Prosjektbasert arbeidshverdag med tverrfaglig samarbeid og digital omstilling

MarTech-teamet som Ingrid leder tilhører marked- og kommunikasjonsavdelingen i BDO, som ledes av Maria Fronth-Sagen. Hun er opprinnelig utdannet siviløkonom fra NHH, men fant sin lidenskap for markedsføring og kommunikasjon da hun jobbet i Geelmuyden Kiese.

Hun er stolt av det avdelingen har levert den siste perioden, og beskriver en spennende arbeidshverdag med fokus på digital utvikling.

-Vi har nylig utviklet markeds- og kommunikasjonsstrategien vår Vi har fullført et forprosjekt på marketing automation og er i startfasen med å implementere det nå. I tillegg har vi nylig lansert nytt intranett og har en ny webinarløsning på trappene. I BDO vil det være en stor satsning på MarTech fremover, forteller hun.

En typisk arbeidsuke er ikke så lett å beskrive, innholdet avhenger av prosjektene man jobber med. Felles er likevel at hverdagen preges av tverrfaglig arbeid med ulike stakeholders i organisasjonen og at man er tett på kollegaer over hele landet – og verden.

– Mye av din tid dedikeres til prosjektene du vil jobbe med. Vi vil være i tett på våre kollegaer over hele Norge, så du vil samarbeide med flere stakeholders i hele organisasjonen. Vi har flere faste møtepunkter, som avdelingsmøter og MarTech-møter, hvor vi snakker om prosjekter og resultater på tvers. Vårt fag er i rivende utvikling, så vi setter av tid til å holde oss oppdaterte.. Ingrid har derfor satt i gang ukentlige fagmøter, hvor MarTech-teamet diskuterer og deler nyheter forklarer Maria.

Implementerer Marketing Automation

Maria var blant dem som var med å ansette Ingrid, like før pandemien brøt ut. Ingrid har tidligere vært mange år i iProspect og jobbet med web, digitalt innhold og markedsføring siden 2009. Hun kjente ikke til BDO da hun kom over en stillingsannonse som trigget nysgjerrigheten. Etter et møte med Maria, skjønte hun fort at BDO skulle legge ut på en spennende digital reise som hun hadde veldig lyst til å bli med på.

-Jeg har ikke angret et sekund etter at jeg begynte i februar 2020, til tross for stort sett hjemmekontor hele tiden. Jeg har hatt ansvar for flere store prosjekter og har blant annet ledet og lansert et helt nytt intranett. Nå er vi også i gang med å implementere marketing automation i BDO. Da har det samtidig vært naturlig å sette sammen alle oss som jobber med MarTech i et eget team, slik at vi kan få mest mulig synergier på tvers av våre systemer. Så jeg gleder meg veldig til fortsettelsen fremover – og ikke minst til å få ansette en til på MarTech-teamet, sier Ingrid entusiastisk

Som leder er Ingrid opptatt av å gi sine ansatte det de trenger for å kunne nå sine mål og ha en god arbeidshverdag.

– Jeg ønsker at vi jobber som team og jeg vil vel si at jeg har en lite autoritær lederstil. Jeg er direkte som person og er genuint opptatt av hvordan mine ansatte har det. Jeg legger gjerne rammer og mål for de på teamet mitt og er en sparringspartner i hverdagen, men det er lite detaljstyring fra min side, understreker hun.

Kort oppsummert; Hvorfor er det spennende å jobbe i BDO?

-Her får du jobbe sammen med mange andre dyktige kollegaer som virkelig har lyst til å sette forretnings- og kommunikasjonsstrategi ut i praksis. Du har kollegaer med stort engasjement, og til tross for at vi er en stor og kompleks organisasjon, så er det faktisk mulig å få til endring. Du vil jobbe med kollegaer som virkelig heier på deg og som tåler sine kollegaers nederlag og suksesser. For de som liker å være sosiale er det masse som skjer i BDO og det er lett å bli kjent med andre. Så nå gleder vi oss veldig til å komme tilbake til kontoret for fullt, nå som samfunnet åpner opp igjen. Jeg må også nevne at vi er i gang med en MarTech-strategi, så det er veldig spennende i MarKom akkurat nå, avslutter Ingrid.