Råd til deg som er nyutdannet

Her har vi samlet våre beste råd til deg som er på vei ut i det som kanskje vil bli den første relevante heltidsjobben. Nå skal vi snakke om CV, søknad, intervjuer, kommunikasjon og lønn.

CV og søknad

Her er noen generelle tips fra oss i Teft. En ting vi merker oss når det gjelder rekruttering av nyutdannede er at forespørslene fra arbeidsgiverne ofte er veldig konkrete-

«Har hun erfaring med å lage rapporter fra Google Analytics», «Kan han skrive godt og med lite feil», «Hvor godt behersker de Excel».

Dette viser at arbeidsgiverne har konkrete behov som skal dekkes. Utfordringen er at veldig få søknader inneholder informasjon om nøyaktig hva søkeren kan bidra med første uken i ny jobb. Kan du skrive «Jeg har erfaring med å hente ut tall og analyser fra Google Analytics og sette de opp i excel og powerpoint»? Gjør det. Hva med «Jeg kan skrive lange og korte tekster, tilpasse disse til f.eks. sosiale medier og hjemmesider og sørge for at de publiseres med bilder, lenker og annet som må til for at innhold skal fungere godt».

Kort oppsummert; det er svært viktig at du lister opp systemene og verktøyene du har opplæring i og erfaring med. I søknaden kan du fortelle om hvordan du vil bruke disse i jobben du søker på.

Intervjuet

I denne situasjonen er det selvopptatthet som er fienden for både kandidat og arbeidsgiver. Du kommer langt på å fokusere mer på oppdragsgiver og jobben enn på deg selv i intervjuet. Ofte vil du oppleve å møte arbeidsgivere som er veldig opptatt av seg selv, og da er lurt å vise at du også er interessert i dem.

En annen erfaring vi har gjort oss de siste par årene er at mange synes det er krevende å vise engasjement og innlevelse i møter. Hva dette kommer av vet vi ikke, men kandidater som er flinke til å snakke, smile og er «livlige» har generelt bedre muligheter for stillinger innen markedsføring. Les for øvrig om våre ti beste intervjutips her.

 

Kommunikasjon i prosessen

Velkommen til en verden med e-post og telefonsamtaler! Siden de fleste som driver ansettelsesprosesser vokste opp med fasttelefon, bærer også kommunikasjonen litt preg av dette. De uskrevne reglene er:

Telefonen ringer – ta den nå, eller ring opp ved aller første mulighet

Du mottar epost – Svar på den med en gang, og ikke senere enn tidlig neste dag

Husk at en ansettelsesprosess inkluderer mange mennesker og detaljer. Jo raskere du er med dine tilbakemeldinger jo enklere er du å ha med å gjøre, og det kan tale til din fordel i prosessen.

Lønn og ansettelsesforhold

Du vil høre at lønna varierer, men det er allikevel noen sentrale tall. Startlønn ligger ofte rundt 30 000 i måneden og oppover. Er du tett på resultatene (salg) eller spesialisert innen IT/teknologi eller attraktive verktøy innen f.eks. performance marketing vil lønnen ofte være høyere. Uansett viser statistikk at lønnsveksten i aldersgruppen 25-30 år er meget god for markedsførere og folk som jobber med kommunikasjon og teknologi. I markedet i dag er det mange selskaper som fyller på med mange nye ansatte innen fagområdene markedsføring, kommunikasjon og teknologi. Det betyr at det ikke er uvanlig med engasjementer.

Dersom du er så heldig at du kan velge mellom flere ansettelsestilbud er vårt råd å satse på den jobben som gir deg mest dokumenterbar kompetanse. Ikke vær så opptatt av ansettelsesformen, og ikke fall for fristelsen å velge en jobb som har marginalt bedre lønn, men kanskje mye dårligere faglig utvikling for deg.

Vær aktiv!

Nå er jobben din å finne deg rett jobb på rett sted. Innsatsen din vil påvirke resultatet. Søk på mange stillinger og gå i intervjuer når du har muligheten! Tenk at du alltid skal gjøre ditt ytterste for å være den de ønsker å ansette gjennom å være forberedt, interessert og åpen. Snakk med andre som har erfaring fra samme bransje og fagfelt og søk råd aktivt. Vær ryddig, ærlig og tydelig når du opplever at en (eller flere) arbeidsgivere gir deg tilbud eller innleder en finaledialog med deg. Dette er folk du vil treffe igjen, selv om du kanskje takker nei til tilbudet du får.

Lykke til!