Slik skriver du en relevant CV

Noen ganger stråler CV’en av kreativitet og energi, og da er det sjelden at vi blir skuffet når vi møter mennesket bak historien.

Dersom du vil ha regien på din egen karriere er CV’en traileren som ganske enkelt avgjør om noen vil se mer av deg eller ikke.

Glem alt du har hørt om at CV’en er død.

Dersom du tar mål av deg å bli ansatt av andre enn de som allerede kjenner deg godt, må du ha en CV som viser hva du duger til.

Den vanligste feilen kandidater gjør er å bruke flere dager på å skrive en søknadstekst, mens de bruker den samme, generiske CV’en til alle stillinger. CV’en din må alltid være tilpasset den stillingen du søker på. Tenk gjerne at stillingsteksten er eksamensoppgaven og CV’en din skal være løsningen. Lag gjerne en CV rettet mot de ulike gruppene av stillinger du søker på, og lag en versjon tilpasset hver kategori – f.eks ”performance marketing” ”generell markedsføring” eller ”innholdsprodusent”.

Innhold du MÅ ha med:

Generell informasjon

• Bilde – inntil roboter overtar, er vi fortsatt mennesker som ansetter mennesker. Det er derfor fint å ha et ansikt man kan koble til CV’en.
• Husk kontaktinfo og adresse, men ikke la det ta opp halve førstesiden på CV’en.
• Lenke til dine sider på LinkedIn, fagblogger, artikler eller hjemmesider vekker interesse og skaper forventninger.

Nøkkelkompetanse/profil

• En kort ”nøkkelkompetanse/profil ” gir deg muligheten til å fortelle litt om hvem du er og hvorfor du passer til rollen. Tenk på det som en kort oppsummering av søknaden din.

Arbeidserfaring

• Historisk fremstilling av din arbeidserfaring. Det siste på topp. I dag er det spesielt detaljer om det du har jobbet med de siste 5 årene som er interessant. De fleste fag og selskaper har endret seg mye siden 2012. Detaljer fra trainee-jobben du hadde på slutten av nittitallet vil ta unødig plass fra viktigere innhold.
• Ikke glem at tittelen ikke alltid forteller hva jobben inneholder. Klarer du med én setning å beskrive hva målsetningen og innholdet var? Den samme stillingstittelen kan inneholde helt forskjellige arbeidsoppgaver, så trekk frem hva du gjorde i rollen og hvilke resultater du bidro til.

Utdanning

• Med mindre du er nyutdannet, kommer utdanning alltid etter arbeidserfaring. Skriv gjerne kort om hva utdannelsen gikk ut på, hva du skrev BSc/Masteroppgave om og ta med karakterer om det er noe du er stolt av.

Verktøy/teknisk kunnskap

• Hva kan du av teknologi og data? Og hvor godt kan du det? Episerver, Google-verktøy, Adobe Marketing Cloud, InDesign, CSS, HTML eller Java? Sett det opp og si noe om nivået. Er du nybegynner eller ekspert?
• Har du i tillegg tatt et relevant kurs? Før dette opp i CV’en da det dokumenterer at du har dybdekunnskap i noe.

Fritidsinteresser, sivil status etc.

• Fritidsinteresser, sivil status eller spesielle utmerkelser kan du ta med helt til slutt. Om du føler at dette er relevant og at du faktisk føler at du vil dele dette med en fremtidig arbeidsgiver.

Layout 

• Målet med din CV er å gjøre deg sammenlikningsbar med alle de andre flinke folka der ute. Det viktigste er at man faktisk svarer på hva stillingsannonsen ser etter, og da har man ofte kommet et godt stykke på vei til et intervju. Samtidig skal du også skille deg ut, men husk at du kan gjøre det med f.eks. god informasjonsarkitektur, pedagogiske designelementer eller godt språk.
• Det finnes mange fine CV-maler som kan lastes ned for en billig penge på nett – prøv for eksempel ”creativemarket.com”. Det er viktig at CV’en din reflekterer hvem du er som person, og hva du kan tilby – skal du jobbe som ”Digital markedsfører” er det viktig at ikke CV’en din ser ut som den ble skrevet i 1984 på en skrivemaskin.

Det du IKKE må gjøre:

Skrivefeil og forkortelser
• En stor andel av CV’ene vi leser har skrivefeil. Kanskje blir det den lille skrivefeilen på CV’en din som gjør at du blir nummer to i kampen om drømmejobben.
• Bruke smal sjargong eller forkortelser som er ukjent utenfor selskapet eller spesialistfeltet du har erfaring fra.

Lite relevant erfaring
• Bruke for mye plass på gammel erfaring og utdanning. Alltid tenk ”er dette relevant for den stillingen jeg søker nå?”

Bruke plass på alt for generell nøkkelkompetanse
• Bruke ”profilen/nøkkelkompetansen” til å beskrive deg selv som en helt A4 person med godt humør som er glad i mat og trening. Ord som ”engasjert”, ”løsningsorientert” etc. er ord som alle bruker. Tenk heller spesifikt på hva de ber om i utlysningen og svar på dette.

Liste opp referanser med kontaktinformasjon
• Med mindre du er helt nyutdannet, er det ikke vanlig å skrive opp referanser med kontaktinfo i CVen. Skriv heller “oppgis ved forespørsel” – eller bare unngå å nevne det i det hele tatt. Det er alltid fint å kunne forberede referansene dine før en rekrutterer eller potensiell arbeidsgiver ringer.
• Legg gjerne ved attester hvis du har disse tilgjengelig.

”Skrikende” design og dårlig layout
• Bruk av alt for prangende farger eller festlige bilder. Det gjør bare at du virker useriøs, og har ofte meget smale målgrupper blant arbeidsgivere i dag.
• Prøv å få alt inn på én side. Mange bruker en liten font eller gjør CV’en uoversiktlig for å få plass til alt på én eller to sider. Det er ingen fasit på hvor lang en CV skal være. Det viktigste er at det er enkel å lese og inneholder kun den mest relevante informasjonen for stillingen.

Tips fra rekrutteringsrådgiveren

Anna Blom Rian har jobbet med rekruttering i Teft i flere år. I jobben sin både leter hun etter relevant erfaring til sine arbeidsgivere og hun sorterer og velger ut CV’er til fagfolk hun vil treffe for sine oppdragsgivere i bl.a. byråene og markedsavdelingene.

– Man må huske at CV’en lever sitt eget liv, det er et dokument som både kan åpne og lukke dører. Målet må være å åpne dører. For å bli kjent med personligheten din må vi treffe deg. Men det er hva du kan, og hva du har lært så langt som gjør at vi har lyst til å treffe deg.
-Mange glemmer å nevne at de har erfaring med verktøy og teknologi som er viktig når spesialistmiljøene ser etter folk. Hva kan du i dag som en ny arbeidsgiver raskt kan dra nytte av?

Anna forteller at hun er overrasket over hvor mange som ikke oppdaterer CV’en sin.
– Nå utvikler både faget, selskapene og verktøyene seg så fort at en et år gammel CV er for gammel. Kanskje spesielt når man er tidlig i karrieren er det viktig å fylle på med nye erfaringer hele tiden. Det er ofte det du nettopp har lært som gjør at din neste arbeidsgiver vil treffe deg.

Noen hevder at CV’en ikke lenger er like viktig, men her er Anna helt uenig;
– CV’en er kanskje litt formell og uvant for mange, men den er et verktøy som enkelt viser om du som kandidat behersker å kommunisere formelt når det trengs. Den fungerer også flott for å vise om folk med lang fartstid er mest opptatt av nåtiden, eller om de liker best å snakke om gamle dager. Noen ganger stråler CV’en av kreativitet og energi, og da er det sjelden at vi blir skuffet når vi møter mennesket bak historien.

Vil du ha flere tips om karriere og stillinger innen media, markedsføring og kommunikasjon?

Anna Blom-Rian og Ole Aleksander Janzso, Teft