Derfor er det viktig med en god LinkedIn profil

I Teft bruker vi LinkedIn aktivt når vi ser etter kandidater til spennende roller. Folk som er flinke til å vise frem hva de kan på profilene sine, har større sjanse til å bli funnet av oss eller hentet frem av LinkedIn systemet til relevante stillinger vi jobber med.

En ny undersøkelse gjort av ResumeGo viser at jobbsøkere med en fyldig og god LinkedIn profil har 71 prosent større sjanse for å bli kalt inn på et jobbintervju enn kandidater uten LinkedIn-profil. Undersøkelsen ble gjort mellom oktober 2018 og mars 2019.

Det betyr med andre ord at det lønner seg å ha en oppdatert og god LinkedIn-profil.

Men hva er egentlig en god LinkedIn profil?

– Vis frem hva du kan

Rådgiver og partner i Teft, Eivind Ruud Johnsen, forteller at LinkedIn er et viktig verktøy i arbeidshverdagen.

-Jeg bruker LinkedIn hver eneste dag, til søk og kartlegging av kandidater og kompetanser for å finne best mulig match mellom hva våre oppdragsgivere har behov for og hva kandidatene kan og har lyst til å jobbe med i fremtiden.

-Jeg søker først og fremst etter kompetanser og erfaring. Jeg ser også på hvor lenge de har jobbet med fagfeltet sitt. Jeg ser også på språkkunnskaper, egenskaper og kunnskap kandidatene har lagt til. Geografi er også en viktig faktor. Jeg merker meg også hva slags utdannelse de har, og det er alltid en fordel at studiet er godt beskrevet; hvor graden er tatt, og hvilke fagretning og fordypning kandidaten har tatt.

Vær grundig

Det viktigste med en LinkedIn-profil er at den viser hva du kan. Hvor grundig profilen er utfylt, gir også et inntrykk av kandidatene, i følge rådgiveren.

-Det er alltid en fordel når man ser at kandidaten har brukt litt tid på å fylle ut profilen sin. Jeg anbefaler alle å ha en profil selv om de ikke er i jobbsøkermodus. Det handler om å gjøre seg selv attraktiv. LinkedIn er et utstillingsvindu for hvem du er og hva du kan. Hvis du bare ligger inne med navn og hvor du jobber, så må vi som rekrutterere gjøre veldig mye research. Du gjør deg selv en tjeneste ved å eksponere deg på en god og informativ måte, avslutter Eivind.

Noen tips som er verdt å ta med seg:

  1. Velg et profesjonelt bilde
  2. Fyll inn utdannelse med beskrivelse av hvilke fag du har tatt, spesialiseringer og annet som er relevant.
  3. Fyll inn arbeidserfaring med beskrivelse av dine arbeidsoppgave og ansvarsområder.
  4. Oppgi kurs og sertifiseringer, teknisk kompetanse og programvare du har erfaring med.
  5. Fyll inn oppsummeringen om deg og din erfaring.
  6. Vær gjerne aktiv, men ikke overivrig. Vær bevisst på hva du liker og deler. Det bør være relevant for ditt fagområde.
  7. Be andre om å skrive en anbefaling av deg.

Lykke til! 🙂