Viva Media verdsetter lagspillere som tar ansvar

Viva Media er et fullservice digitalbyrå som elsker å skape verdier og drives av å hjelpe foretak i å lykkes med sin digitale markedsføring, og tilstedeværelse. Selskapet teller 80 engasjerte medarbeidere fordelt på kontorer i Kalmar og Uppsala i Sverige, og Bergen og Oslo i Norge. Oslo-kontoret består i dag av 12 ansatte, og Viva Media Norge har som mål å øke til 20 ansatte innen få år. 

I 2020 omsatte det norske kontoret for nærmere 30 millioner, og moderselskapet Viva Media Group, totalt for over 150 millioner. Viva Media driver lønnsomt og har hatt overskudd de siste 5-6 årene, og kan med det skilte med solid økonomisk ryggrad. Målet for i år er å vokse minimum 20% på topplinjen.

Vi tok en prat med Country Manager, Thomas Lillebror Finne og SoMe-spesialist Anna Lovise Sedolfsen for å høre mer om bedriften, folkene som jobber der og kulturen i selskapet.

Med en visjon som sier: «Vi ønsker å være et verdiskapende selskap med veldig fornøyde kunder og medarbeidere», og verdiordene: passion, lagspill og ansvar, er det soleklart at Viva Media er en bedrift der kunden står i fokus, godt arbeidsmiljø er vel så viktig, og samarbeid og prestasjonskultur preger arbeidshverdagen. 

 

Thomas Lillebror Finne i Viva Media

Thomas Lillebror Finne er Country Manager i Viva Media Norge.

  Hos oss er vi en gjeng med lagspillere som tar ansvar. Verdiordet passion går på å hente ut det beste i arbeidshverdagen, selvstendig og som team. Hva kan jeg gjøre for at vi alle lykkes? Det krever at vi samarbeider godt, at vi er løsningsorienterte, og tar ansvar også utover våre primære arbeidsoppgaver, sier Finne før han legger til: Vi ønsker å være en effektiv organisasjon og har jobbet med det i organisasjonen lenge, og nå er det implementert på alle kontorer. Vi jobbet mer silo-basert før, nå jobber vi slik at teamet bærer hver enkelt kunde og leverer hele kundeporteføljen. Dette har gitt større vekst på kundesiden og kundene blir også værende hos oss lenger. 

 

Sterkt fagmiljø

Viva Media Anna L. Sedolfsen

Anna Lovise Sedolfsen er SoMe-spesialist i Viva Media.

Anna Lovise Sedolfsen er spesialist på sosiale medier og Facebook, og med det også en del av et større fagmiljø hvor alle spesialistene fra de ulike kontorene har faste møter og workshops.

  Jeg kom til Viva Media fra et inhouse-miljø hvor vi typisk var «litt gode på mange ting». Hos Viva Media kom jeg til et miljø med kollegaer som er utrolig faglig sterke på sine områder. Jeg følte ikke at jeg var ny så veldig lenge. Jeg fikk den opplæringen jeg trengte, men fikk også mye ansvar og tillit i form av at jeg fikk egne, store kunder relativt fort. Det er godt å ha gode sparringspartnere i kollegaene mine som gjør det samme som meg. Selv om jeg føler jeg nå kan jobben min godt, så lærer jeg nye ting hele tiden. Til tross for at jeg kun jobber med Facebook kan jeg også mye om Google fordi jeg sitter tett på kollegaer som har den plattformen som sitt ansvarsområde. Vi deler læring på tvers, og det er nyttig for å bedre leveranser og råd vi gir til kunder, sier Sedolfsen.

 

Flat struktur

Finne har ikke tro på ledelse i form av micromanagement, men ledelse som bygger på å gi stor tillit og ansvar. Han liker å føle seg trygg på at de ansatte gjør jobben sin til det beste for kunden og selskapet. Viva Media Norge praktiserer flat struktur og Finne har selv enkelte kunder han håndterer, fordi han liker kundekontakten. 

Teamene er selvstendig og driver arbeidet fremover, der alle er ledere og alle er følgere.  Hos oss er det også slik at spesialistene har kundekontakt og fungerer som en rådgivende part innenfor sitt spesialfelt. Det betyr at kundene har flere kontaktpunkter inn i byrået. Jeg snakker direkte med mine kunder og anbefaler budsjetter. Det mener jeg er en styrke for kunden, men også for oss. På et personlig plan gjør det arbeidshverdagen min blir mer interessant å ha kunderelasjoner og ansvar, forteller Sedolfsen.

Dialog og feedback

Ledelsen setter overordnede budsjetter og legger visse føringer, men teamene setter budsjettene sine selv. Ledelsen prater med teamene om budsjettene de presenterer, spør om bakgrunn og bidrar til å justere opp eller ned der det trengs.

  I personalsamtaler med meg møter folkene mine forberedt og sier til meg: «Thomas, nå har jeg satt meg selv dette målet». Altså legger de fram en handlingsplan for hvordan de skal øke sin inntjening, forteller Finne. Samtidig har vi som selskap jobbet mye med konseptet «høytpresterende team» hvor essensen er at det er ikke så nøye hvem som får æren, så lenge kunden får det de skal og opplever profesjonalitet fra oss som selskap. Det er få spisse albuer og det handler mye om å løfte oppdraget og kunden fremfor å ha fokus på hvem sin idé det hele startet med. Det er høyt under taket og vi jobber mye med feedback i form av konstruktiv kritikk isolert til hver enkelt sak og tilfelle. Og gjør man en tabbe, så gjelder det å legge seg flat og være løsningsorientert. Da snakker vi om det og legger det bak oss.

Sedolfsen legger til: 

– I Viva Media har vi en god feedback-kultur hvor vi gir positive tilbakemeldinger, men heller ikke er redde for å gi konstruktiv kritikk uten at det skaper dårlig stemning. Jeg kom hit fra et miljø som ikke hadde fokus på tilbakemeldinger og åpenhet, hvor jeg opplevde at folk kanskje tok seg mer nær av den type feedback. Her er det veldig fokus på at man skal kunne si ifra om ting. Vi ønsker alle å dra i samme retning, så feedback mener jeg er bra både for selskapet og for kundene.

Et selskap i vekst

I 2020 opplevde selskapet den beste kvartalsvise veksten i Viva Medias historie, og med solid overskudd på både bunn- og topplinje er det trygt å fastslå at det går så det suser.

  Det ble skapt et godt overskudd og noe av dette kom inn pga noen få store  nye kunder vi fikk inn. Noe av det jeg er meste stolt av er at våre kunder anbefaler oss videre, som igjen resulterer i at vi får inn varme leads. Det andre er at vi er preferred partner hos både Google og Facebook. Kravene for å oppnå det går på måltall og faktisk vekst, sier Finne.

  Det er høyt tempo, men vi er grundige. Vi går gjerne flere runder med hverandre internt for å levere best mulig til kunden. Det er mye å gjøre, men ikke sånn at vi ikke har tid til en kaffeprat. Det er nok å gjøre til at du aldri kjeder deg, men du har fremdeles tid til å spise lunsj, sier Sedolfsen.

Selv sjonglerer hun rundt 15-20 kunder og sier det er stor variasjon blant type kunder de har. Antall kunder i porteføljen til hver enkelt ansatt avhenger også av størrelsen på kundene.

God relasjonsbygger

  Kundene våre består i alt fra entreprenørfirmaer, til gullsmed og klesbutikker. Vi har alle mulige slags kunder i ulike bransjer og størrelser. Jeg tror den viktigste egenskapen man burde ha skal man jobbe her, er å være en god relasjonsbygger. At du er utadvendt, godt humør og lett å prate med. En viss erfaring innen faget er selvsagt viktig, men mange av de faglige tingene kan man lære seg. Her jobber det alt fra juniorer med lite erfaring fra før, til seniorer med lang erfaring. Mye av den sterke fagkompetansen her er avlet opp av ekspertene på huset, sier Sedolfsen.

  Hos oss vil vi ha folk som setter kunden og teamet foran personlig suksess. Vi verdsetter en ærlig og åpen dialog, og holder en fin balanse mellom kultur og struktur. Vi har gode ordninger for våre ansatte, men forventer åpenhet rundt problemer som kan prege arbeidshverdagen slik at vi kan tilrettelegge og være løsningsorienterte. Vi sitter til vanlig i moderne og nyoppussede kontorer sentralt på St. Olavs Plass i Oslo. Her er det alltid minst én hund på kontoret. Du møtes varmt velkommen av kontorhunden Cesar Habanero nesten hver dag, og det setter stemningen og drivet for dagen. Han er elsket av alle våre ansatte og kunder, avslutter Finne.

Thomas med hund

Thomas Lillebror Finne med kontorhuden, Cesar Habanero.