Publicis Kitchen styrker laget – er du deres nye strategiske rådgiver?
I Publicis organiserer vi oss rundt kunden og jobber integrert på tvers av virkemidler. Våre tverrfaglige kundeteam sitter rundt samme bord med ansvar for samme kunde. Kundeteamene består av spesialister innen alle disipliner – media, reklame, PR, teknologi, innhold og produksjon – samt kundeledere som sikrer strategisk rådgiving og helhetlige perspektiver.
Odd Rune Farsund startet som byråleder i Publicis Kitchen i fjor høst. Her kan du bli litt bedre kjent med han og hvordan Kitchen jobber.
Mange byråer har hatt det tøft i det siste. Hvordan går det på huset hos dere?
– Resultater publiseres i forbindelse med årsoppgjør, og vi slipper snart 2023 tallene. Uten å røpe for mye så er status fra fjoråret stabilt sammenlignet med 2022. Dette er bra i lys av mange konkurrenter, og innebærer dermed økt markedsandel. I 2024 er det fortsatt et rolig marked, men vi ser tegn til bedring. For egen del har vi tilpasset oss og spisset hva huset har å by på, med spennende planer for både Kitchen, Starcom og MSL samt huset totalt. Er man interessert i å lære mye i en dynamisk bransje, så er byråbransjen og Publicis et bra sted, mener vi!
På hvilken måte samarbeider dere i Publicis på tvers av byrådisiplinene?
– Vi samarbeider nærmest på alle måter. Vi har en innsikts, analyse og teknologiavdeling som jobber på tvers av alle tre byråene, det være seg innsiktsprosjekter, evalueringer eller utvikling av dynamiske løsninger for effektiv produksjon av materiell. Og vi møtes gjennom løse samtaler over lunsjbordet eller konkrete felles prosjekter på kunder eller for egen utvikling.
Noen kunder har valgt oss som både medie- og reklamebyrå, og alle kundene nyter godt av at vi har nær 200 kompetente kommunikasjonfolk som gjør at hver og en av oss kommer litt mer påkledd og forberedt inn i møter med kundene våre, fordi vi har trykktestet innsikten, strategien og det kreative produktet på kollegaer som kan utfordre oss på andre områder enn våre egne eller verdiøke og forbedre det vi går inn med. Jeg tenker at dersom du har tyngdepunktet av erfaringen din fra et rent reklamebyrå så vil du få ekstremt god egenutvikling ved å koble deg på dette huset og alt det har å by på.
Hva tenker dere om timingen for å starte i Publicis og Kitchen?
– Det er alltid god timing å starte hos oss, men grunnen til at den kanskje er spesielt heldig nå er at du blir del av et selskap og et nettverk som trolig er bedre posisjonert enn noen andre byråer for to av de største endringene som har skjedd med bransjen vår på lang tid. Den første handler om hvordan teknologi og KI påvirker faget vårt, hvor Publicis i kraft av både lokal og global styrke på teknologi ligger godt foran markedet, og det andre handler om konsolidering av tjenesteleveranser, hvor vi ser at flere byråer nå begynner å gjøre noen av de samme grepene som Publicis gjorde for fem år siden. Dette er noe stadig flere kunder sier de ønsker seg, og da er det fint å ha noen års forsprang.
Om Publicis Kitchen
Vi liker å kalle KITCHEN det utradisjonelle tradisjonelle byrået, siden vi først og fremst lever av kreativitet og vet at god reklame også kan være det du ikke tenker på som reklame. Vi tror på kreativitet som gjør merkevarer viktige i folks liv, enten det er snakk om å skape aktiviteten alle prater om, filmen som driver deg inn i butikken eller appen som er med deg i hverdagen.
Vi hjelper selskaper med å finne og definere de viktigste kildene for vekst og endring, og gjennomføre nødvendige grep for å posisjonere selskapet på en differensiert, distinkt og relevant måte.
Siden vi også er samarbeidspartner for gjennomføring og ansvarlig for resultater, kjenner vi betydningen av aktiverbare strategier bygget på godt og grundig innsikts- og analysearbeid.
Vi jobber med utgangspunkt i tydelig definerte forretnings-, merkevare-, omdømme og kommunikasjonsmål, godt faktagrunnlag og erfaring som dekker de fleste kategorier, målgrupper og utfordringer.
Konkret utvikler vi vekst-, merkevare-, omdømme- og kommunikasjonsstrategier, med mål om å bygge kjennskap og kunnskap, og endre handlinger og holdninger, på vegne av både kommersielle og ikke-kommersielle oppdragsgivere, og ovenfor et bredt sett av målgrupper og interessenter.