Status i markedet sommeren 2025
Ingen kan legge skjul på at de siste par årene har vært krevende for de fleste som jobber med markedsføring og kommunikasjon. Budsjettene for markedsføring og kommunikasjonskonsepter har krympet, og viljen vil innovasjon og vekst har vært lav i mange leire.
Men det er flere faktorer som peker på endring nå.
Medieinvesteringene
Medie- og reklameinvesteringene øker igjen. I første kvartal av 2025 er medieinvesteringene opp med over 12 % sammenlignet med året før, ifølge Mediebyråforeningen. Digitale kanaler vokser videre, særlig video og sosiale medier. Utendørsreklame har hatt en vekst på hele 32 %, og også TV og display viser oppgang. Tallene ble riktignok korrigert i april, men mye tyder på at vi ser en vekst som er bedre enn de siste par årene.
Investeringer i folk
Det er en viss økning i antall stillinger, og vi ser at der selskaper for kort tid siden valgte å la stoler stå tomme ved oppsigelser eller permisjoner, fyller de oftere på med ansettelser eller vikarer.
Konkurranse om de beste kandidatene
I vår jobb med å finne og ansette de aller beste kandidatene til våre kunder ser vi også at det begynner å bli konkurranse om de mest attraktive hodene. Det har blitt mer vanlig at de beste kandidatene er i flere prosesser og får flere arbeidsgivere å velge blant.
Det kan jo være stressende for oss, men det bærer tross alt bud om at det er flere selskaper som investerer i kompetanse og talent.
Makro
I tillegg ser vi et makroøkonomisk bilde der økonomien i Norge tross alt er solid selv om renten har tatt sin første steg nedover på en stund. Vi kan ikke legge skjul på at vi håper det vil bidra til en gryende optimisme hos både forbrukere og bedrifter
To råd til ledere
For deg som leder akkurat nå betyr det to ting. Det blir viktigere å holde på flinke folk igjen siden flere selskaper har startet å sondere markedet på jakt etter mennesker som kan skape vekst i et stabilt og på sikt voksende marked. Samtidig er det fortsatt god tilgang på kompetanse og talent i arbeidsmarkedet, og en god anledning for å skaffe ny eller strategisk kompetanse som vil være verdifull i tiden som kommer.
For deg som vil bytte jobb
For deg som lurer på om tiden er inne for å vurdere nye muligheter, vil du raskt forstå verdien av din bakgrunn og profil. Det er fortsatt mange søkere i markedet, og dersom du etter få forsøk kommer i prosess og blir vurdert av andre arbeidsgivere så tyder det på at du har en CV og en profil som er attraktiv. De som lykkes med bytte av jobb nå vil ofte komme inn i miljøer som er preget av optimisme og fremtidstro.
Hva ser arbeidsgivere etter akkurat nå?
Mange selskaper og organisasjoner har vært gjennom nedskjæringer og endringer. De fleste organisasjoner forventer effektiviserings- og kvalitetsgevinster. Det er ofte i forbindelse med ny teknologi, som implementering av stadig mer avanserte systemer for markedsføring, design eller dialog. Men også daglig bruk av kunstig intelligens og mer autonome og effektive prosesser. Enten man har 30 års erfaring eller er en fersk markedsfører, forretningsutvikler eller designer, forventer vi at de beste kandidatene har et konkret forhold til verktøyene og mulighetene de skaper.
Har du lyst til å diskutere hvordan du kan bygge riktig kompetanse i teamet ditt – eller hvordan du skal tiltrekke de som faktisk kan gjøre en forskjell?
Ta kontakt med oss i Teft for en uforpliktende prat. Vi hjelper deg gjerne med innsikt, rådgivning og rekruttering i et marked som er i bevegelse.