Dette er vinnerne på arbeidsmarkedet nå
I starten av oktober lot vår kollega Ole A. Janzso seg intervjue av Kampanje.com om situasjonen for jobbsøkere i markedet for stillinger hos byråene, markedsavdelingene og mediekanalene nå. Les hele saken på Kampanje.com her.
Tall fra Bransjeundersøkelsen til rekrutterings- og rådgivningsbyrået Teft for 2024 viser at rundt én av tre ansatte i merkevarer og byråer til enhver tid er på jakt etter ny jobb.
Delta i undersøkelsen – få hele rapporten.
– Mange i denne gruppen ønsker seg ny jobb, mens en økende andel er aktive jobbsøkere og blir arbeidsledige en periode, sier Ole Janzso til Kampanje.
– Overrepresentasjon av kvinner
Det er ikke alle som møter stengte dører.
– Hvem er vinnere i arbeidsmarkedet i kommunikasjonsbransjen nå?
– Grovt sett er de yngste mer attraktive, og det vises ved at de har en sterkere lønnsvekst enn sine eldre kollegaer.
For en sikker indikator på om en type arbeidstakere er attraktive eller ikke er ifølge Janzso lønnsutviklingen fra år til år.
Undersøkelsen viser at gjennomsnittsalderen for de som byttet jobb i 2024 var seks år lavere enn for de som var arbeidsledige.
– Det betyr at yngre kandidater hadde lettere for å få innpass. Vi ser også en liten overrepresentasjon av kvinner. Bildet av den som hadde det enklest i arbeidsmarkedet i fjor kan derfor beskrives som en kvinne på rundt 35 år, sier Janzso.
Andre grupper som ser ut til å gjøre det bra om dagen er dem som jobber med CRM/CXM, i mediebyrå eller i markedsmiljøer.
– Her virker det som om hele faggruppen er attraktiv, uavhengig av alder og posisjon. Både unge og godt voksne spesialister innen dette feltet har en sterk lønnsvekst.
Ledere kan falle ut tidlig
Andre grupper som opplever en høy lønnsvekst på markedet er ledere.
– Ikke bare har denne gruppen høye lønninger fra før, men med en god prosentuell lønnsvekst må man kunne kåre disse til fjorårets vinnere. Med en gjennomsnittsalder på over 48 år og en gjennomsnittlønn på mer enn 1,5 mill er en lønnsvekst på nesten 5 prosent sterkt i et tøft år, sier Ole Janzso.
Men:
– Har du en ledertittel eller en direktørtittel fra tidligere, så vil det jo signalisere et høyt lønnsnivå. Nå har byråer og merkevarer strammere økonomi, og det gjør at de kan falle ut av ansettelsesprosesser ganske tidlig, om de må se seg om etter ny jobb.
Flere menn enn kvinner uten jobb
– Hvem sto uten jobb?
– De som opplevde arbeidsledighet tegner et annerledes bilde. Den gjennomsnittlige alderen her var 46 år, mer enn ti år høyere enn hos de som fikk ny jobb. Det var omtrent like sannsynlig å være mann som kvinne, men menn var noe overrepresentert, sier Janszo.
Mens 8,5 prosent av mennene i undersøkelsen oppga at de var uten jobb, gjaldt det 5,9 prosent av kvinnene.
Undersøkelsen bekrefter altså at det blir mer krevende å finne ny jobb med økende alder.
– Hva kan vi vente oss i 2025?
– Jeg tror vi vil se at flere bruker lengre tid på å få ny jobb. Dagens marked krever mer innsats. Og jeg tror at dette særlig rammer de mer «sårbare» gruppene, nyutdannede, høytlønnede og arbeidssøkere over 50 år.
Vil du vite mer om arbeidsmarkedet og hva som kjennetegner attraktive miljøer og fagkompetanse. Svar på Bransjeundersøkelsen og last ned den siste Bransjerapporten her.
