Derfor velger Nordens store merkevarer Nord DDB
Det er ikke tilfeldig at merkevarer som McDonald’s, Nordea og Møllers Tran står på kundelisten til Nord DDB. Reklamebyrået har klart å kombinere kreativ kraft med nordisk samarbeidsstyrke, og markert seg som et byrå for dem som vil løfte merkevaren sin. Men hva er det egentlig som gir dem denne posisjonen? Svaret ligger ikke bare i ideene, men i hvordan de jobber.
Idéene som treffer
– Vi tror på kreativitet som et konkurransefortrinn, og vi tror på systematisk samarbeid, sier fungerende daglig leder, Thomas Olsson.
Olsson leder det som ofte omtales som et av Norges mest spennende reklamebyråer – men hva gir dem denne hederen? Jo, det handler ikke bare om glitrende kampanjer, men om hvordan ideer skapes, formes og forankres i ekte innsikt.
Kreativitet hos Nord DDB handler nemlig ikke om å lage en visuell og flott film for filmens skyld. Den skal virke. Ideene deres skal treffe på emosjonelle, instinktive nivåer – og bidra til å styrke merkevarer i folks bevissthet.
– Det handler om å koble innsikt med menneskelige drivere, sier Olsson.
Men hva er det som faktisk får folk til å bry seg?
Innsikt, tillit og effekt
Hos Nord DDB er det et klart prinsipp: Reklame skal ikke bare synes – den skal merkes. Når de jobber med kunder som McDonald’s og Møllers Tran, handler det ikke om å lage én enkelt annonse, men å skape kommunikasjon som bygger merkevare på lang sikt.
– Ta Møllers Tran, for eksempel. Der jobbet vi ut fra innsikten om at folk ikke nødvendigvis har detaljkunnskap om vitaminer, men de ønsker å føle seg trygge. Det ga oss en tydelig kreativ retning, og det var å formidle trygghet og overskudd på en enkel og gjenkjennelig måte, forklarer Olsson.
For teamet hos Nord DDB handler suksess om å grave et lag dypere. Ofte ligger det virkelige problemet bak det opprinnelige briefen, og da gjelder det å stille de riktige spørsmålene. Gjennom innsiktsbasert arbeid skaper de løsninger som både resonnerer med forbrukeren og gir kundene resultater.
Et mangfoldig og trygt fellesskap
Bak god reklame står trygge mennesker. Derfor har Nord DDB et sterkt fokus på arbeidsmiljø og trivsel. Her er det lav terskel for å dele tanker, og stor takhøyde for å være seg selv.
– Vi lever av menneskene våre. Derfor må vi skape et miljø hvor folk både kan utvikle seg faglig og kjenne at de kan være hele seg på jobb, sier Olsson.
De ansatte beskriver byrået som et sted med høy energi og lav ego-faktor. Her samles fagfolk med ulik bakgrunn og interesser, fra tekno-DJ-er og fjellfolk – til designnerder og språkelskere. Men med én felles lidenskap: Å lage reklame som betyr noe.
Et av de litt uvanlige, men effektive tiltakene Nord DDB har for å lære og bli bedre kjent, er en fast fredagstradisjon: Hver uke holder én ansatt en kort presentasjon om noe de brenner for – helt uavhengig av jobben.
– Jeg må understreke at det er veldig lavterskel, men det er en morsom og fin måte å bli bedre kjent med kollegaene på, forteller han.
Tre ansatte om Nord DDB
Hva gjør at du gleder deg til å dra på jobb?
Pia Ølstad, Kreativ leder
– Jeg gleder meg fordi vi jobber med store og kule prosjekter, og fordi jeg har så fine folk å jobbe med på kontoret. Det er også spennende med det tette nordiske samarbeidet – selv om vi sitter i ulike land.
Aleksander Steinsvik, Business Director
– Jeg gleder meg fordi jeg får lov til å være med å forme McDonald’s, som er så stor internasjonal merkevare, som ses og oppfattes av folk i hele Norden.
Mia Jacobsen, Prosjektleder
– Det er det sosiale og varierte som gjør at jeg gleder meg til jobb. Vi har en sosialkomité som stadig finner på små, gøyale happenings, og en kokk som samler alle til lunsj. I tillegg har vi et bredt spekter av kunder som har gjort oss til eksperter på alt fra burgere til bilmotorer.
Må alltid være sultne
Hva skal til for å forbli relevante i en bransje i kontinuerlig endring?
– Vi må være sultne. Ikke nødvendigvis på nye trender, men på å forstå mennesker og marked i bevegelse, mener Olsson.
– Samtidig må vi aldri glemme faget vårt. Jobben vår er fortsatt å bygge merkevarer i folks hoder, med ideer som gir effekt over tid.
Hos Nord DDB er det nettopp denne balansen mellom strategi og lidenskap, analyse og magefølelse, som gjør byrået til en arbeidsplass og samarbeidspartner mange har lyst til å være en del av.

