Rekruttere markedsførere? Møt vår rådgiver Marte!
Skal dere rekruttere markedsførere? Marte Palm Steen er en av våre dyktige rådgivere, med lang erfaring fra medie- og byråbransjen. Hun har jobbet hos flere av de ledende miljøene, og har dermed opparbeidet seg en omfattende oversikt og innsikt i bransjen. Gjennom sitt arbeid har Marte samarbeidet tett med mange av de beste hodene i bransjen. Hun vet hva som skal til for at kompetansemiljøer fungerer optimalt.
Hvorfor er det spennende å jobbe som rådgiver i Teft?
– Jeg motiveres av å jobbe som rådgiver i Teft fordi jeg får muligheten til å bidra til at både kandidater og oppdragsgivere finner den perfekte matchen. Jeg har jobbet på medie- og byråsiden hele min karriere, i forskjellige roller og primært med digitale prosesser. Min brede og allsidige bakgrunn fra bransjen er til stor nytte i min rolle som rekrutterer. Jeg stortrives som rådgiver fordi det er spennende å treffe så mange dyktige og engasjerte mennesker og oppdragsgivere.
Hvordan vil du beskrive dagens arbeidsmarked for markedsførere og kommunikasjonsfolk?
– Bransjen vår preges av mange og raske endringer, noe som gir store muligheter for fremoverlente virksomheter og dyktige kandidater. Vi er i ferd med å legge bak oss en utfordrende tid for hele bransjen. Nå tror jeg vi vil gå en interessant tid i møte.
Hva er dine beste tips til ledere som skal rekruttere markedsførere?
– Søk bredt, vær åpen for nye og annerledes kandidater, og gå i dybden på kandidaters personlighet og egenskaper. Ikke bare skum gjennom CV’er etter velkjente arbeidsgivere og stillinger. Enten man er ute etter erfaring eller unge talenter, så tror jeg kommunikasjonsbransjen trenger påfyll av en bredere og mer allsidig kompetanse. Kommunikasjon blir viktigere og mer komplekst, så virksomheter har mye å vinne på å få inn nye impulser og bredere kunnskap og erfaring.
Hvordan legger du til rette for en god rekrutteringsprosess i Teft?
– Gode prosesser er alltid tuftet på tett oppfølging og dialog med både oppdragsgiver og kandidater. Min erfaring er at det beste er å bruke mobilen eller ta et møte slik at vi har gode, gammeldagse samtaler. Mailer og sms’er er effektivt innimellom, men skal jeg virkelig forstå hvordan virksomheten fungerer, hva behovet er og ikke minst hvilket potensial kandidatene har, så er det alltid best å snakke sammen, spørre og diskutere. Ingenting slår en god samtale, enten den er kort eller lang.
Hva er dine beste tips til kandidater som søker jobb?
– Det er mange flinke kandidater der ute, og konkurransen er tøff. Det handler om å være tydelig på hvem du er, hva du har å tilby, hvorfor du passer til nettopp denne stillingen og hvorfor du har lyst til å jobbe for akkurat denne virksomheten fra start til slutt. Forberedelser er superviktig! Jeg vil også oppfordre alle kandidater til å stole på seg selv og sine personlige egenskaper. Oppdragsgivere ansetter mennesker, ikke CV’er.
Hva legger du vekt på i dine prosesser?
For meg er det viktigst å være åpen og ærlig i min dialog med både oppdragsgivere og kandidater. Dette skaper trygghet for alle parter, og det blir enklere å finne den rette kandidaten eller jobben. Mitt mål er alltid å sikre en god match som fører til langsiktig suksess for begge parter.
Ta kontakt med Marte om du vil ha hjelp av en erfaren rådgiver med høy kunnskap om faget når du skal rekruttere markedsførere.