Annonsering av stillinger i jula

Skal dere ansette på vei inn i det nye året? Da har dere kanskje ett mål for øyet: å sikre dere de beste kandidatene. Men tidspunktet for når dere setter i gang kommunikasjon og kontakt med potensielle søkere har større betydning enn mange er klar over. Våre historiske trafikkdata – støttet av tall fra FINN – tegner et tydelig bilde: for å nå ut til kandidater med maks effekt, bør dere tenke nøye gjennom hva dere gjør i desember og januar.

Vår kollega Ole Aleksander Janzso, som har jobbet med annonsering og effektmåling i stillingsmarkedet i ti år, utdyper:

– De siste par ukene før juleferien er folk flest opptatt med å lande prosjekter og ordne praktiske ting. Da er verken aktive eller passive jobbsøkere særlig mottakelige for nye muligheter. De fleste ønsker å “lukke ned” før jul og fokusere på familie, venner og hvile.

“Januareffekten”

Men dette endrer seg i romjulen:

– Allerede i slutten av juleuken begynner mange å kaste et blikk fremover mot det nye året. Dette topper seg som regel på den første “blåmandagen” i januar. Da opplever stillingsmarkedet sin egen “Black Monday” med årets høyeste trafikk på jobbannonser, forteller Ole.

Dette fenomenet gjelder særlig kandidater som er aktive jobbsøkere eller som lar seg friste av tanken om noe nytt. Når det gjelder de mer passive kandidatene – de som i utgangspunktet ikke er på leting – så er det også et lite vindu i starten av januar hvor de faktisk er mer tilbøyelige til å lytte.

Les mer: Hjelp og støtte i ansettelsesprosessen

Få mest mulig ut av passive kandidater

Hvis du vil nå disse kandidatene som egentlig ikke tenker å bytte jobb, er timing helt avgjørende. Rett før jul er sjansen for at de takker ja til en uforpliktende prat minimal, men i starten av januar kan bildet være helt annerledes. Da er mange mottakelige for nye impulser og idéen om et jobbskifte. Det er altså i denne korte perioden dere har størst sjanse til å få et positivt svar.

Gjør alt klart før juleferien

For å dra nytte av januareffekten, bør alt det praktiske være på plass før dere tar juleferie. Det vil si:

  • Ha stillingsannonsen klar og gjerne ferdig spisset med tydelig formulerte arbeidsoppgaver, muligheter og forventninger.
  • Ha markedsføringsmateriellet – slik som innlegg til LinkedIn, e-poster og landingssider – ferdig justert og klart til bruk.
  • Planlegg en konkret strategi for hvem dere vil kontakte. Hvilke kandidater er mest interessante? Når skal dere ta kontakt? Å ha en liste og en tydelig plan gjør at dere kan “trykke på startknappen” i romjulen eller så snart januar er i gang.

Hva er annerledes i år?

Selv om vi har sett høy aktivitet fra jobbsøkere gjennom hele året, er det fortsatt et klart mønster at mange lar julen gå til å lade batteriene. De som sitter i trygge stillinger venter gjerne til de har nytt overskudd før de vurderer nye muligheter. Derfor er det lurt å møte det nye året med forberedt innhold, målrettet kommunikasjon og en bevisst tilnærming til rekrutteringsprosessen.

Hvordan kan Teft hjelpe dere?

Vi i Teft hjelper dere med mer enn bare rekrutteringen. Vi kan:

  • Rådgi om riktig timing for publisering og kontakt.
  • Lage stillingsmateriell som treffer riktig målgruppe, med tydelige budskap.
  • Markedsføre stillingene deres i riktige kanaler, slik at dere når både aktive og passive kandidater når de er mest mottakelige.

Ta kontakt med oss nå, så skreddersyr vi en strategi for deres neste ansettelse. På den måten er dere klare til å utnytte januareffekten, når kandidatene lytter og er åpne for nye muligheter.