XXL satser digitalt og bygger ny merkevareplattform
Det siste halvannet året har XXL foretatt en vesentlig styrking av markedsavdelingen. Målet er å gjøre XXL ledende på digital markedsføring. XXL skal drive med markedsføring som har kunden i sentrum og gi kundene den beste handleopplevelsen de kan få, uavhengig av kanal. For å levere på dette satser de nå i større grad på personalisert og automatisert digital markedsføring.
Selv om de har møtt noen hinder på veien har de allerede kommet et godt stykke på vei og den nye markedsavdelingen ser nå resultater av arbeidet de har gjort og den nye strategien de har iverksatt.
Inhouse Design Hub og ny merkevareplattform
Ida Stokstad har sittet i rollen som Head of Marketing & Communications i XXL siden mai 2019, hun kom da fra performance byrået Semway hvor hun har vært med på å bygge opp og lede byrået i flere år. Hun gleder seg til å få enda flere flinke folk med på laget, som kan være med på å sette retning for XXLs fremtid.
– Miljøet er bra, og består av mange flinke folk som hjelper hverandre. Vi jobber for en veldig sterk merkevare med stort potensial. Nå er vi i gang med flere store prosjekter som vil gjøre arbeidshverdagen vår veldig spennende i tiden som kommer, forteller Ida.
XXL har hatt så og si samme merkevareplattform de siste 19 årene. Nå skal sportskjeden utvikle en re-vitalisert merkevareplattform, som skal være felles for alle markedene kjeden opererer i.
– Vi skal finne ut hvem vi skal være, hvordan vi skal fornye oss og hvordan vi kan tydeliggjøre profilen vår. Teamet som får ansvar for å implementere den nye merkevarestrategien i selskapet vil få samarbeide tett med noen av de beste byråene innen branding og strategi i Europa. Det blir en utrolig lærerik reise, sier Ida.
Til å sørge for at XXLs nye strategi blir ivaretatt skal selskapet nå styrke seg med to sentrale ressurser.
– I rollen som Design Lead vil du lede utviklingen av vår inhouse design hub, som skal stå for alt som skal designes fra uke til uke internt. Dette skal ikke være et fullproduksjonsbyrå, men fungere som en intern produksjonsenhet og vi skal fortsatt ha et design og produksjonsbyrå som vi samarbeider med.
– Som Design Lead vil du også få en sentral rolle i utviklingen av den nye merkevareplattformen vår og være ansvarlig for den designmessige implementeringen av denne. Jobben vil både bestå av å bygge XXL brandet og jobbe med ledelse og utvikling av et design og produksjonsteam på en gang. Jeg tenker det er en spennende utfordring for en strategisk anlagt designer som brenner for merkevarebygging, sier Ida.
Satser på performance og CRM
Nylig er det også blitt opprettet et nytt performance-team, som håndterer betalt søk og displayannonsering. Performanceteamet jobber med å ta bedre kontroll på performancedata fra kjøpsplatformene for å forbedre XXLs digitale strategi. Den nye performance spesialisten vil bli en del av dette teamet.
Maren Fjogstad Hansen, tidligere Head of SEM i Starcom, startet i rollen som Head of Performance Marketing i XXL i fjor høst. Hun forteller om en spennende tid, med store omveltninger, der man i markedsavdelingen har stor påvirkningskraft, så lenge man tar initiativ selv.
Fremover mener Maren det vil bli viktig å ta kontroll på den digitale strategien og utvikle XXL digitalt. En viktig del og forutsetning for den videre utviklingen er å få oversikt over egne data og bruke disse for å skape treffsikker og relevant markedsføring for kundene.
-Hittil har dataene i stor grad ligget hos mediebyrået. Vi ser verdien av å ta mer styring over dette slik at vi får full kontroll på alle kjøp vi gjør. I tillegg jobber vi mye med å konsolidere og strukturere interne business data slik at vi kan bruke disse datapunktene til å utvikle nye digitale strategier som er mer datadrevne, forteller Maren.
Målet er å bruke datapunktene på tvers av digitale kanaler slik at performance teamet kan automatisere markedsføringen og gjøre annonseringen mer relevant for XXLs ulike kundegrupper. Performance teamet jobber tett med mediebyrået for å utvikle nye strategier på tvers av kanaler og en viktig del av jobben er å følge opp byrået og jobbe tettere med dem.
– Målet er å bli mer automatisert, men automatisert med glimt i øyet. Vi skal ikke være en maskin, men bli mer relevant for kundene i stor skala. I mye større grad enn tidligere.
Det siste året har XXL også styrket seg med et nyopprettet CRM-team, som gjennom data og analyse skal sikre bedre kundeinnsikt, samt se på mulighetene for et kundelojalitetsprogram. De har også et interne ressurser som jobber med både organisk og paid social. I tillegg utvider og forsterker de IT-avdelingen, for å møte de kravene som stilles av et marked i endring og som flytter seg mer over til nye kanaler.
Mulighet til å påvirke
Økt intern kompetanse, sammen med en fortsatt satsing på de øvrige funksjonene i markedsavdelingen, fra tradisjonelle medier til innholdsproduksjon og sosiale medier, gjør organisasjonen godt rustet for å håndtere de endringene sportsbransjen står overfor.
Denne satsingen gjør XXL til et spennende sted å jobbe, og gir også mye rom for å påvirke. Satsingen på økt digitalisering, kundefokus og datadrevne beslutningsprosesser krever at man involverer ressurser på alle nivå i organisasjonen. Dette gjør XXL til en arbeidsplass hvor man får være med å videreutvikle både selskapet og seg selv.
Blir du motivert av tanken på å få påvirke veien videre i XXL?