Techstep – skal bli ledende i Norden på Managed Mobility Services
Techstep hjelper selskaper og organisasjoner med å dra nytte av mobil teknologi. Ved å kombinere maskinvare, programvare og løsninger for å administrere mobile enheter er Techstep sine løsninger med på å forbedre arbeidsdagen til mer enn 665 000 ansatte i ulike virksomheter. Techstep har rundt 300 ansatte basert i Norge, Sverige og Danmark, og betjener kunder på tvers av ulike næringer i privat og offentlig sektor.
Denne artikkelen ble publisert i forbindelse med at Teft rekrutterte mellomledere til Techstep sin markedsavdeling våren 2021.
Cathrine Golf startet i Techstep i november 2017, og kom til selskapet fra Microsoft hvor hun jobbet som Senior Partner Channel Marketing Manager. Hun er også grunnlegger av, og leder for, TechMarketing, som er et nettverk for B2B-markedsførere. Det er trygt å konstatere at Golf brenner for faget sitt.
– De som jobber i markedsavdelingen i Techstep i dag er en gjeng verdifulle kompetente medarbeidere som virkelig brenner for faget. Arbeidet vi utfører ved bruk av de mest moderne markedsføringsverktøyene utgjør en stor forskjell for selskapet. Nå er vi på utkikk etter nøkkelpersoner som kan være med å løfte dette arbeidet ytterligere, sier Golf og legger til: Det skaper tillit når de du har rundt deg er kompetente folk som kan faget og jobben sin, og det opplever jeg i stor grad gjelder på tvers av hele selskapet.
Techstep søker nå Nordic Digital Marketing Manager til Golf sitt team for å styrke det viktige arbeidet markedsavdelingen står for.
– På mitt team handler det mye om å gjøre hverandre gode. Alle på teamet ønsker å bidra og være med på å gjøre en forskjell. Vi deler kunnskap og trår til utover våre egne oppgaver for å hjelpe. Her er det høyt under taket og helt uproblematisk å ta en telefon til hvem som helst i bedriften for å løse utfordringer vi står overfor på best mulig måte. Jeg opplever at alle som jobber her er engasjerte, lydhøre for nye ideer, ønsker å hjelpe og løse problemer til det beste for Techstep. Vi skal posisjonere oss ytterligere i tiden fremover og det er en felles forståelse og interesse på huset for at vi sammen skal løse utfordringen vi har fått fra styret og konsern, sier Golf.
Erik Haugen er kommersiell direktør i Techstep og kom til selskapet for rundt 3,5 år siden. Han forteller at Techstep ble unnfanget og satt sammen i 2016 som en konstellasjon av selskaper med bakgrunn fra salg av hardware på den ene siden, og tjenester og software på den andre. Techstep jobber med store merkevarer som Apple og Samsung, og selger hardware, men også software i form av løsninger og tjenester for å styre og forvalte enhetene. I dag teller selskapet 550 enterprisekunder med store aktører som DNB, DNV GL, PostNord, SAS, Vy og NorgesGruppen på kundelisten.
– Vi har vært igjennom en ganske omfattende omstrukturering i Norge siden 2016, hvor vi har lagt ned de tradisjonelle bedriftsenterbutikkene og samlet alt på ett sted ved at vi har bygget opp rådgivning og tjenestetilbudet vårt slik at vi nå fremstår som en tydelig kunnskapsbedrift rettet mot enterprisemarkedet i Norden. Vi har helt klart kommet lengst i Norge og har en veldig spennende eksisterende kundemasse her. Målet for 2021 i Norge er blant annet å påvirke etterspørselen fra offentlig sektor til å gå fra å være ute etter billigst mulig hardware, til å kjøpe løsningene våre som en tjeneste. I Sverige skal vi bygge enterprise-businessen vår. Generelt skal vi levere gode verdikjeder som har reell verdi for kunden, slik at de erkjenner verdien og innser at utstyret og tjenestene er en liten investering i forhold til hva de får igjen, sier Haugen, før han legger til: Fra et markedsføringsståsted skal vi bli enda flinkere på å lage godt innhold rundt det vi faktisk gjør, som faktisk er veldig kult. Her skiller vi oss fra tradisjonelle it-selskaper. Det handler om folk og vi er lidenskapelig opptatt av historiefortelling. Vi har funnet vår uttrykksform og har bra fart allerede, men vi har høye ambisjoner om å ta en enda tydeligere posisjon innen Managed Mobility Services i Norden.
Når man jobber med teknologi som er i stadig utvikling er det naturlig at det går fort i svingene. Golf beskriver et selskap hvor enkeltindivider blir sett til tross for at Techstep etter hvert begynner å bli et stort selskap.
– Jeg tør virkelig å påstå at å jobbe i markedsavdelingen her er en drømmejobb for en markedsfører. Jeg bruker mye tid som leder på å gi rom til at mine medarbeidere også får utvikle seg som fagpersoner. Det ser jeg på som viktig både for dem personlig og for Techstep sitt beste. Og i Techstep er det rom for å påvirke og få til ting. Vi har stort spillerom og forholdsvis gode budsjetter. Vi håndplukker og samarbeider kun med de beste når vi henter inn tjenester fra eksterne samarbeidspartnere, som gjør at vi får sparre med dyktige folk i alt vi gjør, forteller Golf.
På spørsmål om hva hun selv finner mest tilfredsstillende med jobben sin trekker Golf frem muligheten hun har fått til å være med på å forme og løfte et selskap.
– Techstep er et selskap som har kjøpt opp mange og startet to selskaper på den korte tiden jeg har rukket å være her. Jeg har fått muligheten til å forme markedsavdelingen og hvordan vi ønsker at Techstep blir sett i markedet. Jeg får virkelig testet mitt fagfelt til det ytterste og hele tiden jobbe med å være den beste versjonen av meg selv både når det kommer til kompetanse og hvordan jeg er som leder. Jeg er takknemlig for at konsernledelsen gir oss stor frihet til å komme med ideer, slik at vi faktisk får mulighet til å bidra. Det er rom for å prøve og feile, og det gir meg stor motivasjon i hverdagen. Vi har virkelig fått til mye de tre siste årene med den innstillingen. Så det at man har stor påvirkningskraft og mulighet til å utgjøre en forskjell som ansatt her, er helt reelt og ikke bare noe jeg sier. Det er utrolig gøy å få Techstep ut i markedet og bidra til å forme dette it-selskapet til noe annet enn et kjedelig, veldig teknisk orientert selskap. Det handler om historiefortelling med mennesker i fokus, og den verdien løsningene våre har for folk og ansatte. Det er det ikke så ofte man får muligheten til i B2B-selskaper som gjerne er tunge og robuste, her er det mer lettbeint og det liker jeg, sier Golf.
Det finnes per i dag ingen europeiske aktører som kan sies å være lik som Techstep, men i USA finner man flere lignende selskaper. Målet til Techstep er å bli ledende på Managed Mobility Services i Norden.
– Vi har et overordnet mål vi jobber mot, og det er å administrere én million devices innen 2025. Vi ligger på 200.000 i dag, så det sier noe om satsingen. I markedssammenheng har vi som mål å overbevise folk om at gevinsten er langt større enn kostnaden, og vi skal bruke Marketing Automation og ABM for å gi god og relevant kommunikasjon til kunder både før, underveis og etter kjøp, understreker Haugen og legger til: Til det trenger vi markedsførere som kan identifisere verdiene, som forstår mekanikken og klarer å drive det fremover. Man skal gjerne være uredd og tørre å komme med forslag slik at vi sammen skaper noe.