Elkjøp – Retailteknologene i Nydalen setter brukeropplevelsen og kundene i fokus

Teknologi og innovasjon er hverdagen for hundrevis av dyktige fagfolk som jobber med å holde Elkjøp Nordic helt i toppen blant europeiske retailkonsern. Det er mye snakk om utfordringene for retailerne som ble etablert i en analog verden, men lite snakk om hvordan enkelte, som Elkjøp, lykkes i den digitale virkeligheten.

Hos Elkjøp Nordic i Nydalen i Oslo treffer vi Hauk Landsverk og Asgeir Gulla, som begge jobber i digitalavdelingen og er midt oppe i prosessen med å lansere «Next Generation Retail». I løpet av de siste årene har Elkjøp jobbet med å strømlinjeforme den digitale opplevelsen for forbrukerne.

-Vi har mye innsikt og erfaring, men i dette prosjektet har vi vært helt avhengige av å hente perspektiver og støtte fra miljøer som er verdensledende på å lage brukeropplevelser som er spennende, funksjonelle og fleksible til tross for stor kompleksitet på «baksiden». Vi har allerede integrert Skandinavias kanskje mest ambisiøse lager- og logistikkprosjekt. Nå gjenstår prosessen knyttet til å forme, teste og i løpet av året lansere en helt ny plattform. Denne skal være for alle kontaktpunkter for kunder og ansatte i Elkjøp Nordic sine merkevarer; Elkjøp i Norge, Elgiganten i Danmark og Sverige og Gigantti i Finland.

Verdensmesterskap

– Når man skal jobbe med digitale kundeopplevelser må man ta utgangspunkt i å lage løsninger som er best for kunden. Best i Norge, Norden og verden. Elkjøp bestemte seg for flere år siden at vi skulle måle oss mot de beste i det markedet vi opererer i. Og i dag kan du like gjerne bestille direkte fra Kina som fra den lokale butikken din. Det er både veldig utfordrende og veldig spennende!

Tverrfaglige team

-Før man skal snakke om utfordringer er det faktisk kulturen og viljen i selskapet og miljøet som må nevnes. Vi har satt i sammen et team i skjæringspunktet mellom IT, finans, logistikk og marketing bestående av blant annet UX’ere, designere, testere, spesialister og analytikere. Å være i en gruppe med så mange forskjellige fagnerder, samtidig som vi blir eksponert for alle aspekter av forretningen i et stort retailkonsern er utrolig moro. Elkjøp har en optimistisk kultur, som vi får være en del av. Vi ser også hvordan den manifesterer seg ute i alle miljøene og gruppene vi jobber med, sier Hauk.

Et av de mest sentrale fagområdene i det digitale teamet er brukeropplevelse, også kjent som Customer Experience, som er et eget team med fem spesialister. Asgeir Gulla leder teamet, og forteller:

-Vi går på jobb for å gjøre det enklere, morsommere og gjerne tryggere å være kunde hos Elkjøp. Vi bruker innsikt og testing og leter etter muligheter i data, teknologi, kreativitet og logikk for å lage prototyper, og ferdig design som støtter businesscaser og løsninger som implementeres i brukeropplevelsen. Vi nærmer oss lansering, og da er det mange brikker og prosesser som trenger å defineres og designes. Det er nå det virkelig begynner å bli alvor, og resultatene av flere års arbeid tar form. Vi har erfart at vi både trenger folk som er langt nede i materien, samtidig som vi har behov for de som skal se helheten og ha som oppgave å kartlegge og presentere muligheter i det vi jobber med.

Eier sin egen historie

Elkjøp Nordic er ansvarlig for merkevarene Elkjøp i Norge, Elgiganten i Danmark og Sverige og Gigantti i Finland. De har tatt ansvaret for å ha eierskap til erfaringen og utviklingen av merkevaren og teknologien, som gjør disse ledende i sin bransje. I beslutningen som ble tatt for flere år siden ligger anerkjennelsen av at selskapet skal legge til rette for innovasjon, tverrfaglighet og et genuint ønske om ligge først i digitaliseringen, ikke bare i Norge og Norden, men også i verden.

Nå er Teft i gang med å finne en UI/UX-designer til teamet i Elkjøp Nordic.