Digitalt økosystem og gode historier i fokus når innovative Protan styrker marketingteamet
-Vi skal fortsette arbeidet med å fortelle og synliggjøre de gode historiene som ligger i Protan, med fokus på bærekraft og for å løse kundens utfordringer på en innovativ og miljøvennlig måte.
Protan er et familieeid, norsk industriselskap som feirer 80-års jubileum i år og er en verdensledende produsent av ulike membraner laget av PVC. I konsernet er det totalt 900 ansatte, og av disse sitter i overkant av 150 personer på hovedkontoret i Drammen.
Sven Ove Bakke, Head of Marketing & Communications i Protan, er stolt av å jobbe i et selskap som setter innovasjon og bærekraft høyt på agendaen.
-Protan er på mange måter en tradisjonell produksjonsbedrift som opererer i noe som kanskje oppfattes av mange som en tradisjonsbunden og konservativ byggebransje, men det er samtidig full fart og stort fokus på digitalisering, innovasjon og å komme opp med enda mer miljøvennlige og bærekraftige løsninger, forteller Sven Ove.
Protan har holdt på med sirkulærøkonomi siden før begrepet ble funnet opp. Å tenke bærekraft og miljø er en del av selskapets DNA. Å finne de beste løsningene for morgendagens problemer fordrer en viss type innovasjonskultur og at man tør å se på virksomheten sin med et kritisk blikk.
-Det er utrolig spennende å se på nært hold og formidle ut til verden hvor fleksible våre PVC-produkter er. I 2019 har vi for eksempel tatt med oss våre erfaringer med svært holdbare og resirkulerbare tekniske tekstiler inn i havbruksnæringen, med mer bærekraftige og miljøvennlige løsninger for lusebekjempelse. Det er motiverende å se at måten vi produserer våre produkter og løsninger på gir slike gevinster for våre kunder i ulike markeder og bransjer, forteller Sven Ove
Protan har vært nominert til Byggenæringens innovasjonspris to ganger på rad, i 2017 og 2019. Her kan du lese mer om dette.
Satser på digital marketing og historiefortelling
Nå er Protan på utkikk etter en selvgående og kreativ marketing manager som kan bidra med å dele historiene fra de ulike forretningsområdene i Protan for å skape økt synlighet på digitale flater. Selskapet har produksjonsenheter i tre land (Norge, Polen og Tyrkia) og datterselskaper, distributører og nettverk som strekker seg over store deler av verden.
– Å jobbe med marketing og digital synlighet i Protan er utrolig spennende. Det brede spekteret av fagområder gjør at vi får tatt i bruk hele verktøykassen av marketingteknikker for å treffe B2B-markedet med historier om alt det bra Protan gjør. Alle forretningsområdene og selskapene våre har ambisiøse planer som vil by på spennende utfordringer for oss som jobber med marketing og kommunikasjon i årene som kommer, sier Sven Ove.
Protan har store ambisjoner innen digital markedsføring for 2020. Arbeidet med splitter nye nettsider er allerede i gang og planen er å implementere en InRiver PIM-løsning som vil gjøre markedsavdelingen i enda bedre stand til å jobbe effektivt med digital marketing og merkevarebygging i året som kommer.
-Dette er et prioritert og viktig prosjekt for Protan som vi gleder oss til å se resultatene av. Vi har tatt innover oss alle de spennende mulighetene som ligger i å utvikle og optimalisere det digitale økosystemet og utnytte teknologien til å jobbe smartere og mer effektivt.
Fokus på å fortelle de gode historiene
Som Marketing Manager i Protan vil du få jobbe 360 grader med markedsføring. Denne rollen krever at man er operativ, taktisk og strategisk på samme tid. I rollen vil du få et stort selvstendig ansvar for prosjekter og leveranser, og få særskilt ansvar for markedsføring og kommunikasjon for særskilte merkevarer og forretningsområder i selskapet.
-Vi skal fortsette arbeidet med å fortelle og synliggjøre de gode historiene som ligger i Protan, med fokus på bærekraft og for å løse kundens utfordringer på en innovativ og miljøvennlig måte. Disse historiene er bærebjelken i vår synlighet. Vi ser allerede at vi har mye spennende å fortelle og vi ser at stadig flere blir interessert i Protans løsninger på grunn av historiene vi viser frem, fastslår Sven Ove.
Sven Ove vil være den nye Marketing Managerens nærmeste leder. Selv har han 25 års erfaring fra avisbransjen, og han har jobbet i ulike roller i Dagbladet i 18 år, noe som preger hans måte å lede team på.
-Du vil få stort selvstendig ansvar for leveransene, samtidig som du må være forberedt på å jobbe med mange ting parallelt og plutselig hive deg rundt på kort varsel. Jeg har også erfaring fra content-siden i reklamebyrå, og vet hvor mange fagdisipliner og forskjellig kompetanse som trengs for å skape en god leveranse. Så jeg er opptatt av å ha folk rundt meg som er villige til å ta stort helhetlig ansvar for sine prosjekter og som samtidig bidrar til samhold og teamfølelse i en hektisk hverdag, forklarer Sven Ove.
Journalistisk nysgjerrighet og evne til å se de gode vinklingene
Før han startet i Protan hadde han lite kjennskap til byggebransjen. Så lenge man er interessert i å identifisere og fortelle de gode historiene, er ikke det nødvendigvis noe stort problem. I denne rollen kommer man langt med journalistisk nysgjerrighet og evne til å se de gode vinklingene i prosjektene som skal videreformidles.
-Protan er en ekstremt kompetent bedrift med mye teknisk know-how i veggene. Her jobber det mange svært dyktige fagfolk som er eksperter på sine områder. De sørger for den tekniske kunnskapen. Så blir oppgaven å transformere og spisse budskapet ut mot ulike målgrupper, i riktig kontekst og i effektive kanaler.
For å lykkes i rollen tror Sven Ove det vil være viktig at man er faglig trygg og klar for å ta en ledende fagrolle når det gjelder content marketing og digital synlighet i Protan.
-Arbeidshverdagen bærer preg av høyt tempo og mange parallelle oppgaver som skal løses. Hvis du blir motivert av å jobbe internasjonalt, og brenner for å finne og skrive om de gode historiene, tror jeg du vil trives veldig bra i Protan, avslutter Sven Ove.