Startups som tilpasser seg
Kan vi lære noe av oppstartsselskapene som på kort tid har lyktes i Norge og verden i den situasjonen vi alle er i nå? ScaleupXQ inviterte til webinar med flere av de etablerte startup-selskapene blant paneldeltakerne. Formålet var å treffes for å diskutere tiltak og tanker i nåsituasjonen.
Lars Johan Bjørkevoll fra ScaleupXQ var initiativtaker og understrekte at det alltid har vært en dugnadsånd mellom startupsene og at det virker som denne har blitt enda sterkere i tiden vi er inne i.
Tett dialog med investorene
Marie Mostad fra Inzpire Me fortalte at hjelpepakkene hjelper litt på optimismen i et marked som har tørket inn raskt. For Inzpire Me er det viktigste å holde på folkene som bidrar med utvikling, selv om den kortsiktige situasjonen er svært krevende. Selskapet holder tett dialog med investorene som opplever omstendighetene som like usikre som selskapene og det er et bra tidspunkt for åpne gode samtaler som har verdi på kort og lang sikt.
For deres del er ikke rekruttering en prioritet, men å holde på det eksisterende teamet er det. De jobber også tettere med kunder og byråer som har mer tid til å implementere løsninger og det er en positiv konsekvens.
Fredrik Winther i 2M2D og Katapult svarer «ja» på spørsmålet om de investerer i startups nå. Terskelen er høyere og situasjonen er uoversiktlig, og det vil gå ut over viljen til investering. Samtidig er det hendelser som dette som skaper nye og spennende initiativer. Også i dette bildet vil ordningene og støtten fra myndighetene ha stor betydning for levedyktigheten til nye selskaper.
Mange kandidater i markedet
Martin Falch i 360 Leaders deltok fra London og sier at de der definitivt kjenner på frykten. – Husk at alt dette skal passere og bli bedre. Nå er det mange veldig flinke kandidater som er i markedet og som responderer raskt. Utfordringen er om selskapet klarer å bære kostnaden, og om det er et riktig tidspunkt å ta den type beslutninger. Sannsynligvis vil det ta lengre tid enn vi håper, men det vil bli bedre.
– Et råd er å se nærmere på hvilke jobber som skal gjøres og tilpasse bemanningen og oppgavene deretter. Nå handler det mer om å holde på de kundene man har, enn å bruke ressurser på å vinne nye. Det er ofte bedre å flytte folk internt enn å permittere om man har muligheten til det.
– Et annet element sett utenfra for det norske markedet er den fallende oljeprisen og effekten dette har på norsk økonomi. Økonomien er allikevel robust, og vi har tidligere sett at det er teknologisektoren som vokser når oljebransjen viser fallende lønnsomhet, sier Martin.
Endringene som kommer
Nå skjer det store endinger i hvordan folk jobber, handler og kommuniserer. Så godt som alle løsningene som har vist seg nyttige er digitale, og det vil bidra til at mange mennesker og bedrifter vil lete etter nye og bedre løsninger som fungerer i tiden vi er inne i og som vi vil ha nytte av også når situasjonen endrer seg.
Katherine Barrios jobber i Xeneta som er en aktør i det globale fraktmarkedet hvor det selvsagt skjer mye akkurat nå. Xeneta fokuserer på eksisterende kunder og forsøker å ta med seg lærdom fra dem for å bli bedre når de skal ut og vinne kunder igjen. Det handler om posisjonering og styrke kundebehandling og tilgjengeligheten i markedet. Xeneta endret strategien på én uke og bygde et kundesenter for å ha en hub for alle henvendelser og utfordringer som plutselig ble aktuelle.
– Customer success er vår prioritet, og vi har forsøkt å være en ressurs når det kommer til kunnskap og råd som kommer kundene våre til gode i den vanskelige tiden vi er inne i. Gjennom å bli godt kjent med utfordringene til kundene våre får vi innsikt og kunnskap som er attraktiv, også for de kundene vi ikke har i dag. Det øker vår relevans og denne innsikten er fortsatt verdifull når markedene snur, sier Katherine.
Snakk med kundene dine!
Johan Brand fra We Are Human og Kahoot oppfordrer organisasjoner til å vurdere hvilke kunder de som selskap skal investere i. Hvilke kunder er der om 5 år? Er du i tech er det late adopters som akkurat nå kommer i stort volum, og det kan være en idé å tilpasse sin organisasjon og sin kommunikasjon til dem.
– Snakk med kundene slik du snakker med teamet ditt. Vær åpen og transparent. Tør å være leder og del dine tanker og planer, råder han.
– Det er interessant at det er selskapene som har vokst gjennom å gi bort sin tjeneste eller produkt som i liten grad blir negativt påvirket. Vi ser også at selskaper som jobbet for å lansere og gjøre seg bemerket i markedet på lengre sikt har satt i gang og skrudd opp hastigheten på sine planer dersom de ser en økt verdi av sine tjenester i dagens marked, forteller Johan.
Følg ScaleupXQ på Linkedin for å følge med på deres aktiviteter.