Bransjerapporten 2023 er lansert
Tirsdag 24. januar presenterte vi i Teft Bransjerapporten 2023, for dem som jobber med ledelse og HR i kommunikasjonsnæringen.
Bransjerapporten er nå lansert for 13. året på rad, og er basert på en Bransjeundersøkelse for alle som jobber med markedsføring, teknologi, design og kommunikasjon. I år hadde vi rekordhøye to tusen respondenter på undersøkelsen.
Det ble en innsiktsfull morgen på Vika kino i Oslo, der vi presenterte noen av de viktigste funnene, med mer.
Vi presenterer gjerne funnene og innsikten for din ledergruppe og/eller HR-miljø. Ta kontakt med ansvarlig for Bransjerapporten Ole A. Janzso eller din kontaktperson i Teft om du vil vite mer.
Bevegelser og forventninger
Dette er noen av hovedfunnene i årets rapport:
- Rekordhøy lønnsvekst –> Ansatte i byråene og markedsavdelingene var en av få grupper i samfunnet vårt som hadde reallønsvekst i 2022. Selv om tallet er høyt tar prisveksten av for den økte kostnaden hos arbeidsgiverne.
- Rekordlav mobilitet –> Aldri tidligere har flere bestemt seg for å bli der de er. Det vil gi utfordringer for miljøer som planlegger å rekruttere eller erstatte kreative, strategiske og analytiske spesialister.
- Forventningene til 2023 er på normalt nivå –> Til tross for dystrere økonomiske utsikter for mange selskaper viser forventningsbarometeret vårt at de ansatte har like høye forventninger som foran 2020 og 2022.
- Trygghet trender –> Folk vil bli der de er. Arbeidsgivere som kan skape trygghet for sine ansatte vil øke sin tiltrekningskraft.
Finn den rette ansatte
Anne Blom Rian, rådgiver og teamutvikler i Teft, gav rekrutteringsråd om hvordan man som bedrift kan finne dem som passer best for din bedrift. Fordi din bedrift ikke er for alle, men for noen, og det lønner seg å finne den ansatte som passer for nettopp dere. En ansatt som vil trives i bedriftens sammensetninger av mennesker, verdier og mål. Hun forklarte hvordan vi jobber med å legge til rette for godt grunnarbeid, at du som arbeidsgiver faktisk vet hvem du er for hvem, en god og helhetlig prosess og til slutt en riktig anerkjennelse og utbytte for de som jobber hos dere.
Indre bærekraft
Vi vet nå at stress er et problem for over 40 prosent av alle ansatte i fagfeltene vi jobber med. Marte Alstad Hansen, kreativ leder i Awake snakket om viktigheten av å regenerere og jobbe aktivt med dette i arbeidshverdagen, for å forhindre utbrenthet og skape en mer bærekraftig arbeidskultur.
Trenger du innsikten i rapporten?
Rapporten er tilgjengelig for nedlasting for våre kunder og bedrifter som har, eller planlegger å ansette kreative, strategiske og analytiske spesialister.
Vi presenterer gjerne funnene og innsikten for din ledergruppe og/eller HR-miljø. Ta kontakt med ansvarlig for Bransjerapporten Ole A. Janzso eller din kontaktperson i Teft om du vil vite mer.
Rapporten har allerede fått mye omtale i media:
Kom 24 – Meninger: ikke vær en dinosaur, vis omsorg
Kom24 – Lønn er fortsatt det største ønske i ny jobb
Kampanje.com – Trigger-sjefen topper lederkåring for første gang
Kom24 – Fredrik Fornes inn på prestisjetung liste
Kom24 – NRK og Schibsted er de mest attraktive som arbeidsgiver – kun to byråer inne på topp ti
Kom24 – Flest vil jobbe for en annonsør – knuser byrå og mediebedriftene