CMO survey 2024 – dette forteller rapporten om kompetansen dere trenger

Den nyeste utgaven av The Nordic CMO Survey gir også innsikt i kompetansebehovet hos norske markedsavdelinger, mediebyråer og reklamebyråer. Vi i Teft er opptatt av hva trender og informasjon om forteller oss om hvor behovet for kompetanse er på vei. Her er noen av de viktigste funnene som peker på hva slags kompetanse som blir avgjørende i tiden fremover.

1. Kunnskap om kunstig intelligens

Bruken av AI-verktøy har eksplodert blant norske markedsførere, med en økning fra 42% i 2023 til hele 80% i 2024. AI er ikke lenger en futuristisk drøm, men en realitet som påvirker tekstproduksjon, annonseringsoptimalisering og innholdspersonalisering. Markedsavdelinger og byråer bør derfor prioritere å rekruttere og utvikle talenter med kompetanse og gode forutsetninger for å jobbe med AI og maskinlæring for å holde seg konkurransedyktige.

2. Ekspertise innen innsikt og analyse

Rapporten viser at de mest suksessrike bedriftene investerer tungt i innsikt og analyse. 45% av disse bedriftene har økt investeringene på dette området. Evnen til å forstå og tolke data er kritisk for å ta datadrevne beslutninger som kan optimalisere markedsføringsstrategier. Derfor må markedsavdelinger sikre at de har sterke analytiske ferdigheter internt, eller samarbeide med byråer som tilbyr denne ekspertisen. Etterspørselen etter analytiske evner vil med andre ord ikke avta, men sannsynligvis styrkes og ses i sammenheng med høy IT-kompetanse og programmering.

3. Kreative kampanjeutviklere

Investering i kreative konsepter og kampanjer er en tydelig trend blant de bedriftene som lykkes best. 54% rapporterer at de satser mer på kreativitet i år. Kreativ kompetanse er derfor etterspurt for å utvikle kampanjer som kan skape oppmerksomhet og engasjement. Tradisjonelt kjøpes mye av kreativ konseptutvikling eksternt av større annonsører, så dette kan bety en oppsving for reklamebyråene.

4. Sterk merkevarebygging

Merkevarebygging er en annen nøkkelprioritet, med en økning i investeringer på dette området. Bedrifter som klarer å bygge en tydelig og konsistent merkevareidentitet står sterkere i møte med konkurranse. For mange markedsavdelinger dreier fokus mot merkevarestrategi etter en lengre periode hvor markedsteknologi har vært en høy prioritet. De forskjellige fagområdene utelukker på ingen måte hverandre, oppgaven er å lykkes med tverrfaglighet. De som gjør det vil hente ut de kortsiktige og langsiktige effektene av hele marketingmiljøet sitt.

5. Implementering av Marketing Automation

Marketing automation blir stadig viktigere, og både B2B- og B2C-bedrifter forventer at denne teknologien vil spille en større rolle i fremtiden. Med en økning i bruk fra 46% til 52%, er det tydelig at automatisering av markedsføringsprosesser er en prioritet. Kompetanse innen marketing automation blir derfor essensiell for å effektivisere kampanjer og forbedre kundeopplevelsen. Mange av de oppgave vil kreve høy teknologikompetanse som det allerede er høy etterspørsel etter i hele arbeidsmarkedet. Selskaper som vil rekruttere denne kompetansen bør være forberedt på å lete utenfor den tradisjonelle «mediebransjen» for å finne den beste kompetansen.

Oppsummering

Nordic CMO Survey viser tydelig at planene for Nordiske CMO innebærer en stor grad av kompetanseutvikling hos eksisterende ansatte og rekruttering av ny kompetanse. Den peker også på at kandidater bør prioritere en viss spesialsiering, og at det kan lønne seg å investere i kombinasjonskompetanse om f.eks. teknologi og CRM, merkevarestrategi og datainnhenting, søk og automatisering osv.

Ønsker du å laste ned hele Nordic CMO Survey kan du gjøre det her.

Her kan du lese flere saker om kompetansebehovet hos norske merkevarer.