IF Skadeforsikring: – Vi er inne i en veldig spennende digital transformasjonsperiode

-Hvordan forsikringer ser ut i dag og opplevelsen vil endres raskt. Før var det en veldig abstrakt tjeneste, men fremover vil den bli mye mer tilstede i hverdagen. Tilgang til lege fra mobil for eksempel er en tjeneste vi satser på og som vi tror kundene vil benytte seg av i hverdagen, som en del av forsikringsavtalen. Det er veldig mye spennende som skjer nå ogg vi har fortsatt et stort utviklingspotensial når det kommer til data og tjenester, forteller Elizabeth Strand, leder for UX i If Skadeforsikring.

Hun jobber i avdelingen for digital transformasjon i If, som har navnet Waypoint. Der finner du ut hvilke digitale tjenester If skal satse på nå og i fremtiden. Avdelingen lager tjenester for Ifs kunder i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

-Det er lov å gå på trynet

If Skadeforsikring er inne i en veldig spennende epoke der det satses stort på digital utvikling. Waypoint vil få stadig større påvirkningskraft fremover, så de som jobber her får virkelig mulighet til å skape noe som vil utgjøre en stor forskjell for hele selskapet og kundene.

Gjennom systematisk brukertesting finner de ut om idéene de jobber med er liv laga før de lanseres.

-Fordelen ved å jobbe i et så stort selskap er at vi tør å eksperimentere. Vi kan bruke penger på å gå på trynet, eller så blir det suksess. Vi jobber mye med hvordan vi kan foredle kundeinnsikten vår. Vår ambisjon er å være gode på å bruke data til å finne gode innsikter og utvikle tjenester basert på dette. Vi er veldig ad hoc med tanke på brukerbehov. Hvis noe ikke funker, finner vi på noe nytt, forklarer hun.

-Vi har for eksempel startet arbeidet med et helt nytt kundeservicesystem. I denne prosessen har vi reist rundt omkring i Europa og brukertestet mange ulike systemer. Målet er å skape en visuelt fin, brukervennlig og oppgaverettet felles plattform, forteller Elizabeth engasjert.

De er igang med å utfase gamle systemer samtidig som de skaper bedre kundetjenester og kundeserviceportal. På samme tid endres også arbeidsmetodikken i organisasjonen. Utfordringen i denne prosessen er å bidra til et tankeskift, der man får til et godt samspill mellom det kundefokuserte og brukerfokuserte.

-Vi jobber mye med å skape trygghet i grupper og er bevisste på at det skal være høyt under taket. I Waypoint skal du bli tatt godt vare på og respektert for det du kan bidra med. Vi har fått tilbakemeldinger på at de som jobber her føler at de får rom til å få ting gjort. Vi jobber tverrfaglig i team og er veldig bevisst på at rollene i teamet skal utfylle hverandre. Vi er gode til å jobbe sammen og til å hjelpe hverandre med å lykkes, forteller UX-lederen.

Shuffleboard, dart og vaffel-fredag

Waypoint har nylig flyttet inn i helt nyoppussede lokaler på Vækerø. I forkant av renoveringen spurte de medarbeiderne sine om hva som var viktig for dem på jobben. Folk ville ha et bedre stand up rom. Flere møterom. Kaffemaskin og dart. Shuffleboard. Og vafler hver eneste fredag!

Og sånn ble det. Gulvene er kledd i glade farger, lokalene er åpne og lyse, og i små kriker og kroker er det mulig å gjemme seg bort for å jobbe i fred eller ta en telefon.

-Vi har veldig mye fokus på at folk skal ha det gøy på jobb. Vi gjør morsomme aktiviteter sammen, har mye teamarbeid og workshops for å finne løsninger på hvordan vi kan jobbe aller best sammen, forteller Elizabeth.

Nå skal Waypoint utvide teamet med tre nye medarbeidere, en senior grafisk designer og to senior interaksjonsdesignere.

-Det nye ansatte hos oss vil merke, er det svært tydelige kundefokuset, og viktigheten av å jobbe agilt i kryss-funksjonelle team for å kunne levere kontinuerlig. Det er en utrolig spennende endringsreise vi er på her i If. Disse stillingene vil kunne ha stor innvirkning på hvilke tjenester vi kan levere til våre kunder og hvordan vi jobber for å utvikle de, avslutter Elizabeth.

 

Les mer om stillingene her:

Senior grafisk designer

Senior interaksjonsdesigner