Ny merkevareplattform og felles forståelse om veien videre for XXL

Historien om XXL er en eventyrhistorie om et norsk selskap som i løpet av 20 år ble bygget opp fra bunnen av til å bli Nordens største sportskjede, som også senere tok posisjonen som Nordens største sportsbutikk på nett. Etter noen tøffe år er en revitalisering av selskapet i gang, og alt ligger til rette for at XXL med sitt stolte DNA og ny kurs går en lysende fremtid i møte.  

 

 

Revitalisering av Nordens største sportskjede 

Kjersti Jamne har tittelen EVP Commercial, og er leder for kommersiell avdeling i XXL.

  Jeg er innmari stolt av de folka i XXL , i min egen avdeling og organisasjonen for øvrig, etter et veldig krevende år hvor alt har blitt snudd opp ned av en pandemi. De har fortsatt å levere for kundene på toppen av restruktureringer, endringer i markedet, ny ledelse og hjemmekontor. Det har vært tøft for alle ansatte, men de står i det, leverer og gir seg ikke, sier Kjersti Jamne, leder for kommersiell avdeling i XXL.

Selv startet hun i selskapet i september 2020, med bakgrunn fra telecom-bransjen, og på spørsmål om hva som trakk henne til XXL, fremhever Jamne at hun lot seg trigge av den store endringsreisen selskapet står overfor:

–   Jeg er glad i endring og synes det er spennende å jobbe med snuoperasjoner. Det er helt klart slitsomt underveis, men gøy likevel. I tillegg fikk jeg sansen for folkene jeg møtte, som var og er, en gjeng med oppegående mennesker som har lyst til å få til ting. Og så er det jo veldig gøy å jobbe med sport og friluftsliv!

Et marked i stadig endring

XXL ble etablert for 20 år siden og ble en massiv suksess som snudde opp ned på bransjen, med enorme varehus, effektiv logistikk, store volumer og lave priser. Selskapet opplevde en fantastisk vekst og vokste seg ut av Norge, ekspanderte til utenlandske markeder, og ble samtidig Nordens største bransjeaktør på nett.

Etter flere år med kraftig vekst, begynte situasjonen å bli mer utfordrende i 2017 og 2018. 2019 ble et spesielt krevende år for XXL. Men med nye eiere, ny ledelse, en kraftig restrukturering og samling i bånn i starten av 2020, gikk startskuddet for endringsreisen og revitaliseringen merkevaren XXL nå går igjennom.

  Det ligger en stolt historie, lidenskap og masse styrke i dette systemet. I dag er vi et stort, globalt selskap, og vi må stadig fornye oss for å fortsette å være konkurransedyktige, ligge i forkant, være innovative og gi gode tilbud til kundene. Det vi har vært gode på opp igjennom XXLs historie skal bevares, og samtidig må vi være åpne for å utfordre hvordan vi jobber internt og hvordan vi sikrer at vi fortsatt er relevante og attraktive for kundene våre, både digitalt og i varehusene. Vi må videreutvikle salgskanalene og kundereisene våre på tvers.

–   Det jobbes hardt med forbedringer i alle deler av organisasjonen. Men for oss som jobber i Commercial og med markedsføring, er kanskje det mest synlige i endringsreisen så langt, og som jeg vil si har lagt grunnlaget for hvordan vi skal jobbe videre, vår nye brand strategy og merkevareplattform. Dette ble lansert i mai i år og skal bidra til å bygge en sterkere merkevare i alle markedene vi opererer i. Den siste tiden har lært oss mye om å samarbeide på nye, digitale måter, og med en merkevareplattform i sterk utvikling som gjør at alle er motiverte for endringene som kommer. På mange måter har denne reisen akkurat startet, og vi gjør alt på en gang. Arbeidet med å forflytte oss merkevaremessig skjer parallelt med at vi fremdeles skal levere på salgsmålene hver eneste dag. Det er en stor utfordring og veldig spennende for alle involverte, sier Jamne.

Sterkt inhouse-miljø

I dag jobber det rundt 5000 ansatte i XXL fordelt over fire land. Jamne leder en avdeling som har ansvar for å bygge merkevaren XXL i alle land (Norge, Sverige, Finland og Østerrike), og legge til rette for selskapets salg både digitalt og i butikk. I avdelingen sitter en rekke ulike fagspesialister i mindre under-avdelinger innen E-commerce, design, Performance Marketing, CRM, kundereise og omnikanal, innsikt og analyse,  innholdsproduksjon og butikkonsept. Deler av markedsarbeidet utføres lokalt i de ulike markedene som en forlenget arm fra markedsavdelingen i konsernet. Nå er målet å samle det overordnede ansvaret for all markedskommunikasjon under én person. Som organisasjon står XXL i en brytningsfase markedsføringsmessig med mange spennende prosesser som går på videreutvikling av merkevaren og en balansert overgang fra tradisjonelle kanaler til mer digital kommunikasjon 

XXL søker SVP Brand and Marketing

  Dette er en krevende og ekstremt viktig rolle for XXL. Vi må jobbe tettere sammen på tvers i selskapet og på en annen måte enn vi har gjort tidligere da veldig mye av markedsføringen var strukturert rundt DM og tradisjonelle kanaler. Det er fortsatt en viktig pilar for oss i markedsarbeidet, men samtidig vet vi jo at både kundene våre og digitale muligheter utvikler seg lynkjapt og gir store, nye muligheter.    Vi trenger en trygg og faglig kompetent person til å etablere og drive markedsarbeidet vårt som hviler på tre bein, både på kort og lang sikt. Vår nye SVP Brand and Marketing vil få ansvaret for hele markedsføringstrakten og alle kanalene slik at vi klarer å samordne bedre. For å lykkes i rollen kreves kommersiell teft, struktur og evnen til strategisk overblikk. Det er utvilsomt en fordel om man har erfaring fra både tradisjonelle og digitale medier. Dette er en synlig rolle med samarbeidsflater inn i hele organisasjonen, og det er klart at rollen har store påvirkningsmuligheter, sier Jamne.

Salgsfokus og høyt tempo

Markedsføringsteamet til Jamne teller rundt 30 personer og er en nokså ung organisasjon bestående av en god blanding av folk med lang XXL-erfaring og relativt nyansatte. Her finnes både tung fagkompetanse og solid retail-kompetanse.

  Jeg tror det er viktig å finne glede i å drive butikk med høyt tempo og salgsfokus når du jobber her. De ansatte har vist gjennom tøffe tider at de har en fantastisk drive, leveranseevne, passion og lojalitet for XXL. Det er mange i organisasjonen som har det vi kaller et grønt hjerte, og lojaliteten til merkevaren tror jeg bidrar til at vi klarer å skape magi og gode kundeopplevelser. Vi er en gjeng med ulike folk og det speiler også kundene som er sports- og utendørs entusiaster i alle form og farger, avslutter Jamne.