Norske AVA erobrer verdensmarkedet

AVA of Norway har revolusjonert høytrykkspyleren og vært markedsledende i Norge i flere år allerede. Selskapet er nå på god vei mot å nå ambisjonen. – Målet er å bli verdensledende, sier Morten Torlei, CEO i Ava of Norway.

-Det har vært lite konkurranse og skjedd svært lite på høytrykksmarkedet de siste tyve årene. Broren min og jeg oppdaget at det var mye kundene etterspurte og en rekke utfordringer som ikke var blitt løst. I 2014 bestemte vi oss derfor for å satse på utvikle våre egne høytrykkspylere, forteller Morten.

Selv vokste han opp i en familie som drev en høytrykksspylerforretning, så man kan si at han kjenner bransjen godt. 

-Det som er så gøy med høytrykksspylere er at vi fyller et viktig behov. De færreste liker å vaske, så det er gøy å kunne levere noe som gjør den jobben lettere – og i mange tilfeller – tilfredsstillende. Følelsen man får når man ser noe som er veldig skittent, bli skinnende rent er noe mange setter pris på, sier Morten.

I løpet av de siste tre årene har AVA tatt en solid posisjon som markedsleder i forbrukermarkedet på høytrykkspylere i Norge med over 50 % markedsandel, og nå er ambisjonen å bli verdensledende.

-I dag er vi godt representert Sverige, Island og Danmark – og nylig fikk vi en omtale i tyske medier som skriver at vi har «revolusjonert høytrykksspyleren og funnet den opp på ny». Vi har en god følelse når det gjelder den videre veksten, fastslår Morten.

Traff en nerve i markedet

Suksessen er et resultat av grundig forarbeid. Gjennom å  intervjue over tusen brukere og forhandlere identifiserte Morten og (navn på bror) hva kundene savnet og hva kundene var fornøyd med ved de eksisterende høytrykksspylerne på markedet. 

-Vi har startet fra scratch og bygget opp en høytrykksspyler på en utradisjonell måte. Å gjøre produktet brukervennlig har vært viktig for oss. Folk skal ikke skade ryggen ved å vaske med våre spylere, for eksempel. Ved å la forbrukeren velge lengden mellom pistolgrepet og dysen selv har vi gjort det mye enklere å benytte spyleren til ulike formål, fra å skulle vaske tett på, slippe å stå krumbøyd og komme til på små områder. Da er det også mye kjekkere å vaske. HMS er viktig for oss, forklarer grunderen.

AVA of Norway er også opptatt av å levere produkter som varer lenge, både av hensyn til forbrukeren og med tanke på kloden.

-EUs bærekraftrapport har avdekket at høytrykksspylere flest har altfor kort levetid og er kostbare å reparere. Derfor hjelper vi forbrukerne med reparasjon hvis spyleren går i stykker. Vi har lansert verdens beste garanti med 10 år på de mindre og 20 år på de store høytrykksspylerne. Du vil også få kjøpt reservedeler til innkjøpspris. Dette er ikke noe vi skal tjene penger på, og vi ser på det som en del av vårt bidrag til en grønnere klode. Vi vil hjelpe forbrukerne slik at de kan ha høytrykksspyleren lenge, forklarer Morten. 

Sentral rolle med stor mulighet for påvirkning av videre vekst

Siden oppstarten i 2014 har AVA blitt testvinnere på nasjonalt og internasjonalt, i alle markeder produktet har blitt testet i. Selskapet er i god vekst, også når det gjelder antall hoder i organisasjonen. I januar i år var de 15 personer, i desember nærmer de seg 35 ansatte. 

Nå ser de etter en markedsansvarlig, som skal sørge for å sikre og videreutvikle AVAs posisjon i markedet. I dag sitter det xx antall personer i markedsavdelingen, men avdelingen vil utvides i takt med utviklingen, sier Morten.

-Vår ambisjon er uten tvil å bli verdensledende på høytrykk. Og vi er allerede på god vei. Men for å nå målet er vi avhengige av en markedsansvarlig som kan bidra i den videre organiseringen. Vi skal bli mange flere hoder fremover for å erobre flere internasjonale markeder. 

Som markedsansvarlig i AVA er det viktig at man evner å tenke omnikanalt, samtidig som man brenner for å bli lommekjent med produktene man markedsfører. Dette er med andre ord en svært bred stilling, som skal favne om fysisk og digitalt materiell, kommunikasjon internt og til forhandler, til kjede og sluttbruker.

-Vi ser etter en person med store ambisjoner, gode samarbeidsevner og som mestrer å jobbe omnikanalt og både rettet mot forbruker og forhandler. Det er også veldig viktig at man har en stor interesse for å bli godt kjent med produktene våre gjennom testing – produktkunnskap er helt essensielt for å lage god markedsføring for oss. Du må ikke være en mester på høytrykksspyling fra før, men du må ha lyst til å lære. 

Et norsk eventyr

-Vi er Espen Askeladd som utfordrer de store kjempene i verden. Som markedsansvarlig vil du få være med på å bygge en internasjonal merkevare, og stemmen din vil bli svært viktig i vår videre utvikling. Her får du en arbeidsplass der du virkelig kommer til å bety noe, sier Tor Steinar.

Han beskriver et arbeidsmiljø preget av lidenskap og engasjement, der alle bidrar og jobber mot et felles mål. 

-Arbeidsmiljøet her preges av en lidenskap og passion jeg aldri har sett maken til noe annet sted. Vi er på et veldig spennende sted businessmessig, der vi opplever stor interesse fra forhandlere over hele jordkloden. Bransjen har sett at vi har tatt syvmilssteg med våre produkter og at vi tenker helt nytt når det gjelder høytrykksspylere. De neste årene skal vi ta steget videre, ved å lansere en rekke nye produkter som vil revolusjonere brukeropplevelsen, sier Tor Steinar.

Hos oss får du være med på å skape noe. Alle i selskapet er med på å forme produktene, konseptene og idéene. Vi har jevnlige workshops der alle parter av organisasjonen er involvert, fra salg og kundeservice til lagerarbeidere. Vi er en sesongbedrift som har det enormt travelt fra februar til juli, og litt roligere resten av året. Sistnevnte periode går med til å forberede neste sesong. Dette gir en veldig variert arbeidshverdag, året rundt. 

Det neste året rigger selskapet seg for videre vekst, og Tor Steinar og Morten ser frem til å få på plass en markedsansvarlig som kan bidra sterkt videre på veien mot verdensherredømme. 

-Her vil det bli utrolig spennende å jobbe som markedsfører fremover. Å få jobbe med et verdensledende produkt, som man faktisk med hånden på hjertet har tro på gjør at man virkelig kan skape troverdig markedsføring. Vi gleder oss til å se resultatene denne personen kan skape, avslutter Morten.