Atyp – møter fremtiden med full styrke

Atyp ble til 1. desember 2019 gjennom en fusjon mellom byråene Ernö og Futatsu, og er et kreativt hybridbyrå som utvikler kommunikasjon gjennom tett integrasjon av ulike fagdisipliner innen strategi, kreativitet, media og teknologi.

Godt gift

 Møtet og sammensmeltningen av de to selskapene har vært overraskende lite konfliktfylt ettersom det var to miljøer med tverrfaglig interesse og respekt som flyttet sammen. Det er klar enighet om at løsninger blir bedre når folk med strategi, kreativitet, media og teknologi som fag jobber sømløst og prestisjeløst for å komme frem til dem.

Dagmar Kollstrøm var en av gründerne bak Ernö, og er i dag tekstforfatter og partner i Atyp.

–   Etter en periode med speeddating på høsten fant vi raskt ut at vi var en god match. Som et samlet miljø fikk vi full tyngde på både strategi, kreativitet og media. Allerede fra 1. desember flyttet vi sammen her i Karlstadgata 11, et veldig hyggelig 3-etasjes hus, som vi har helt for oss selv. Det gir oss spillerom for å vokse, og så er det jo ikke så verst trivelig å ha Grünerløkkas parker og kafeer bare et steinkast unna, sier Dagmar Kollstrøm, tekstforfatter og partner i Atyp og en av gründerne bak Ernö.

I Atyp jobbes det etter en grunntanke om at kreativitet kan løse forretningsproblemer, og byrået setter sammen integrerte team med den rette spisskompetansen tilpasset hvert oppdrag, med mål om å utvikle kommunikasjon og løsninger som gjør en forskjell for kundene. Med utvidet spisskompetanse inhouse, er Atyp bedre rustet til å imøtekomme kundenes behov, og levere både reklame- og medietjenester på en fullintegrert måte i dagens fragmenterte mediebilde, enn de var hver for seg før sammenslåingen. 

En god “samarbeidsplass”

  Vi har bestemt oss for å være en «samarbeidsplass». Det er muligens et dårlig ordspill, men en god leveregel for å få det beste ut av et hybridbyrå. Både i forhold til hvordan vi jobber med hverandre og hvordan vi jobber mot kunder og andre partnere. Når vi er på vårt beste, så er det fordi vi stiller på jobb med en prestisjeløs vilje til å løfte hverandres jobber og bidra til at det som går ut av huset blir så bra som det kan få blitt, sier Kollstrøm.

Marius Jensen er rådgiver og rådgivernes representant i ledergruppen til Atyp.

Marius Jensen er rådgiver og rådgivernes representant i ledergruppen til Atyp.

  Et annet viktig bevis på vår leveregel om å være en samarbeidsplass, er at vi har ukentlige rådgivermøter, hvor vi møtes for å snakke om kundeutvikling, nye forretningsmuligheter, strategi- og reklamefaget. I tillegg gir det oss god kunnskap om hverandres ferdigheter og kompetanseområder, som gjør det enklere å hjelpe hverandre om det trengs. Hos Atyp slipper rådgiveren å føle seg alene i rollen, sier Jensen.

Ulrik Solum Waagsether, er tekstforfatter og kreativ leder i Atyp, og har jobbet i selskapet siden han hadde praksisplass hos Ernö gjennom Westerdals med makker Sindre Veseth Foss. Sammen håndterer de blant annet kunden Mercedes-Benz, og vil derfor jobbe tett med den nye rådgiveren som kommer inn.

Atyp søker strategisk rådgiver.

Ulrik Waagsether er tekstforfatter og kreativ leder i Atyp.

Sindre og jeg har jobbet her siden 2008, og det er det mange grunner til. Det jobber masse fine folk her, det er høyt faglig nivå, og Karlstadgata 11 er et hyggelig sted å gå til hver dag. Som vår nye rådgiver tror jeg man vil oppleve å få stor frihet og gode muligheter til å sette sitt personlige preg på jobbene som kommer ut herfra, sier Waagsether.

Felles forståelse for de gode ideene

Han underbygger også det Kollstrøm sier om “samarbeidsplass” og beskriver litt hvordan han og makker Veseth Foss liker å jobbe.

– Vi liker å jobbe veldig tett med rådgiverne, egentlig. Det blir gjerne hyppig dialog, sparring og diskusjoner underveis. Så vi trives best med rådgivere som liker å være en del av den kreative prosessen. Slik sikrer vi en felles forståelse for de gode ideene, sier Waagsether.

Med en pandemi som letter, har kontoret i Oslo sentrum så smått åpnet opp igjen. Waagsether gleder seg til å kunne gjennomføre vanlige prosesser igjen, og til å få en ny rådgiver med på laget.

– Bakgrunnen for sammenslåingen til Atyp, var et ønske om å jobbe mer integrert og på tvers av disipliner. En pandemi var neppe det beste springbrettet for dette, men vi har likevel fått mange bevis på at vi har blitt et mer komplett byrå. Med egen medie-, tech- og innholdsavdeling gleder vi oss til å samles under samme tak igjen. Det tror jeg blir veldig, veldig bra, forteller Waagsether.

Nytt byrå, men langt i fra nykommere

Hågen Pettersen er partner og daglig leder i Atyp.

  Begge byråene har vært stabile, med mange folk som har vært her en stund og utviklet sin kompetanse. Vi vil være et sted som tar vare på folk, og hvor vi utvikler oss og blir bedre både som fagmiljø og enkeltstående spesialister over tid, sier partner og daglig leder i Atyp, Hågen Pettersen.

For et byrå som ble til idet pandemien satte verden i stå, er ambisjonene om å nå sitt fulle potensiale med styrket in-house-kompetanse på plass.

  Vi tror at markedet fremover vil åpne opp for nye muligheter både hos kundene vi har, og de som ennå ikke har oppdaget kraften i et strategisk miljø med mange erfarne fagfolk som jobber aktivt med å samarbeide bedre både internt og eksternt. Der tror vi nøkkelen ligger til vekst og spennende utfordringer i tiden som kommer, konstaterer Pettersen.

Kollstrøm ser også optimistisk på veien videre post pandemi. Hun trekker frem det positive ved dyktige og gode kolleger som spiller hverandre gode, og ser frem til å dyrke kulturen i byrået i tiden fremover.

–   Det viktigste fokusområdet nå, spør du meg, er å dyrke en god internkultur videre. Som nyfusjonerte var vi godt i gang, men korona gjorde den biten mye vanskeligere for oss. En kultur kan ikke vedtas, og den oppstår ikke på magisk vis via Teams. Den blir til ved at folk blir kjent, finner tonen, blir trygge på hverandre, senker skuldrene og har det gøy på jobben. Da skal vi også få til å jakte på målet om å bli et av de mest toneangivende kreative miljøene i Norge – det er fullt mulig med de ressursene vi har i huset i dag, avslutter Kollstrøm.