Varner satser på CXM og bygger videre på sitt sterke fagmiljø innen Loyalty

Retail Fashion er i stor utvikling, og teknologi og nye handlevaner byr på spennende muligheter. Varners digitale satsning handler om kundeorientering der alt skal være på kundens premisser. Opplevelsen skal være optimalisert enten du møter ansatte i butikken, besøker websiden, blir eksponert for digitale annonser eller mottar e-post eller SMS.

I 2020 skal Varner tilby sine medlemmer relevant 1:1 dialoger med innhold basert på medlemmenes adferd, ved bruk av data, AI via Marketing Automation-plattformen Agillic.

Det siste året har Varner vært gjennom en stor organisasjonsendring. For å rigge seg bedre i sammenheng med sin digitale satsning har Varner gått fra å være organisert per brand til å være en matriseorganisasjon, for å styrke fagmiljøene ytterligere. Dette har ført til at markedsavdelingen har blitt delt i to, der 50 personer jobber dedikert med digital retail og loyalty. Og rundt 60 personer jobber med tradisjonell marketing.

-Varner har en sterk og transparent prestasjonskultur hvor teambasert samarbeid står sentralt, sier Erica Munthe-Kaas, Loyalty Customer Experience Specialist i Varner.

I dag er det 12 personer som utelukkende jobber med loyalty, fordelt på områdene analyse, innsikt og innhold.

-Vi vet at markedet er i endring. Kundenes forbruksmønster har endret seg drastisk i takt med det digitale inntoget. Derfor besluttet Varner i 2016 å gjøre en større satsning rundt etablering av lojalitetsprogram for våre største kjeder Cubus og Dressmann. Siden da har det gått slag i slag og vi har nå seks enkeltstående lojalitetsprogram med over 7 millioner medlemmer, som vi kan kommunisere med, forklarer Erica Munthe-Kaas.

Marketing Automation og triggerbasert kommunikasjon

I løpet av de siste to årene har avdelingen jobbet med et nytt verktøy som bidrar til at de kan skape skreddersydde og relevante dialoger til medlemmene.

– Vi endrer fokuset fra kun å ha kampanjerelaterte nyhetsbrev til jobbe mer med automatiserte triggere basert på kundens adferd, kjøp og persondata, for skape en optimal kundereise. Det er få i Norge som har kommet veldig langt på dette feltet, men vi mener vi har kommet noen steg lengre enn mange, forteller Erica.

Alle som jobber med lojalitet i Varner er en del av et større fagmiljø. Hver kjede har sine Content Creators.

– Ledelsen vår ser at lojalitetskonseptene gir gode resultater, og nå er dette et viktig prioriteringsområde i konsernet. Mange sier de satser, men her gjør vi det virkelig. Dette er et spennende miljø for alle som jobber med lojalitet og dialogmarkedsføring. Vi jobber kontinuerlig med testing, evaluering og deling av erfaringer for å skape best mulig resultater, sier Erica Munthe-Kaas, Loyalty Customer Experience Specialist i Varner.

Innholdsmarkedsfører med kommersiell teft

Nå søker Varner en Loyalty Content Creator som skal jobbe med Bik Bok-brandet. De ser etter en person som skal være med å løfte og videreutvikle CRM satsningen. Målet er å skape relevant og personalisert innhold som bidrar til økt kundelojalitet og aktive medlemmer.

I denne stillingen vil du være operativt ansvarlig for å drifte lojalitetsprogrammet til Bik Bok. For å lykkes er det viktig at du er god til å jobbe selvstendig og at du er nysgjerrig på medlemsbasen du skal treffe.

-Vi har en egen analyse og innsiktsavdeling som vi jobber tett med, så du trenger ikke være en analytiker, men det er viktig at du har interesse for hvordan det går med innholdet du skaper. Du skal sette sammen med et kommersielt budskap basert på en markedsplan, og du må være opptatt av å bli godt kjent med medlemsbasen du jobber mot. Hva er de interessert i og hva liker de? Dette er viktig kunnskap for å kunne segmentere og treffe riktig, sier Erica.

 

THE LOYALTY PROGRAM IS AN ESSENTIAL TOOL IN ORDER TO PUT THE CUSTOMER IN FOCUS, CREATE THE BEST CUSTOMER EXPERIENCE AND HAVE AN INDUSTRY-LEADING PROFITABILITY LEVEL.

BY DEVELOPING A DEEP UNDERSTANDING OF OUR MEMBERS THROUGH ADVANCED ANALYTICS, WE WILL ENABLE PERSONALIZED CUSTOMER JOURNEYS ACROSS ALL CHANNELS THROUGH AI AND MARKETING AUTOMATION.

WE WILL HAVE A STRONG FOCUS ON UTILIZING CUSTOMER DATA AND INSIGHT IN ALL BUSINESS DECISIONS, DEVELOPMENT AND EXECUTION IN VARNER.