KLP satser på digitale brukeropplevelser: – Jeg trodde ikke det var mulig å få så stor påvirkningskraft i et så stort selskap!

Vil du være med å legge premissene for utviklingen av KLPs seksjon Digital kundefront og få stor påvirkningskraft i Norges største pensjonsselskap?

Digital Kundefront tilhører divisjonen for Kommunikasjon og Marked i KLP. Dette er et sterkt fagmiljø med ansvar for en helhetlig digital opplevelse på tvers av alle forretningsområdene til KLP pensjon, bank, forsikring og fond. Her får man jobbe sammen med flinke og hyggelige folk i et miljø som satser på innovasjon og utvikling.

Men hvordan er det egentlig å jobbe i et stort selskap som KLP? Vi tok en prat med tre av designerne som jobber i Digital kundefront.

Ole Kristian Masdal Svendsen (30), Design Lead – Digital kundefront

Hvorfor ville du begynne å jobbe i KLP?

Dette er en stor organisasjon, men KLP er mye mer lettbeint enn det ser ut som på utsiden. Selskapet vil endre seg, og har fokus på å forbedre løsningene for medlemmene.

KLP er midt i en fornyelsesprosess og igang med å bygge opp vår avdeling, som skal jobbe med digitale løsninger i konsernet. Viljen til å satse hos ledelsen er stor, men trenger flere flinke folk for å ta tak i alle de spennende utfordringene og prosjektene som ligger klare. Alle som kommer inn nå får være med på å sette rammene for hvordan vi skal jobbe fremover, så det veldig god timing for en som vil være med på å forme og påvirke.

Det er veldig spennende å jobbe i et selskap der man påvirker nærmere en million nordmenn i arbeidet man gjør. Det er et utrolig spennende sted å være hvis man brenner for brukeropplevelser og vil jobbe med design i en organisasjon som bryr seg.

Hvordan vil du beskrive arbeidsmiljøet?

Åpent og ærlig. Miljøet er i stor grad preget av åpenhet og et felles ønske om å dra i samme retning. Det er lav terskel for å invitere inn flere fra avdeling og andre ledd av organisasjonen for å bearbeide utfordringer.

Hva slags type prosjekter jobber du med?

Jeg er inne i Endringsprogrammet, og da med fokus på nye Mine sider, som er de innloggede sidene for våre medlemmer – samt forbedring og effektivisering av våre åpne sider. Utover dette jobbes det med å skape enda bedre arbeidsflater for prosjektarbeidet i avdelingen.

 

Caroline Myre Strømme (30), Tjenestedesigner – Digital kundefront

Hvorfor ville du begynne å jobbe i KLP?

Tidligere har jeg jobbet som konsulent, så nå ville jeg prøve noe nytt. Jeg var klar for å teste et nytt miljø og et nytt format. For meg som tjenestedesigner var det viktig å få prøve å sitte på andre siden av bordet for å forstå organisasjoner. Det er veldig spennende å se hvordan man kan få produsert mye i et stort konsern, og hvordan jeg får brukt mine metoder i denne sammenhengen.

Hvordan vil du beskrive arbeidsmiljøet?

Jeg var spent på om jeg kom til designmiljø, og det er det definitivt her! Jeg får jobbe sammen med kreative, hardtarbeidende folk, med lave skuldre. Folk som klarer å bruke hodet sitt, selv om de har en million ting å gjøre.

Mange har kanskje fordommer mot hvordan det er å jobbe innen det offentlige, og da spesielt i et stort konsern. Jeg har fått avkreftet alt jeg trodde. Her er det godt tilrettelagt for at designere skal få være designere. Vi får alt utstyr vi har behov for, og det er kort vei fra idé til gjennomføring. Jeg liker at det er mange muligheter her, og at man kan lufte ideer og få ta tak i de prosjektene man selv ønsker.

Det er heller ikke et minus at det digge lunsjer, digge smoothies, oatmeal buffet og jevnlig kake-servering – det sier jeg ikke nei takk til. Det er også et veldig flott treningsrom her, med flott utsikt over hele Oslo.

Hva slags type prosjekter jobber du med?

Jeg har rollen som konseptutvikler og i løpet av de månedene jeg har vært her har jeg vært med på å lage 3-4 konsepter. Jeg er blant annet med på å utvikle KLP læring.

 

Bjørn Saastad (26), Grafisk designer – Digital kundefront

Hvorfor ville du begynne å jobbe i KLP?

Da jeg kom over stillingen i KLP syns jeg det hørtes spennende ut å få være med å bygge opp et helt nytt miljø. Jeg var veldig interessert i å samarbeide med folk med en annen fagbakgrunn enn meg selv. I avdelingen vår er det mange ulike typer designere. Når man jobber digitalt er det essensielt å forstå hvordan for eksempel utviklere tenker.

Jeg tenkte først at jeg absolutt ikke skulle begynne å jobbe i et stort selskap, men det viste seg å være det beste jeg har vært borti. Miljøet her, prosjektene vi har og den lave terskelen for å komme med forslag til å få ting gjort. Jeg trodde ikke det var mulig å ha så stor påvirkningskraft i et så stort selskap.

Hvordan vil du beskrive arbeidsmiljøet?

Det er åpent og positivt. Det er lav terskel for å diskutere ting og for å kaste idéer. Selv om vi jobber på ulike prosjekter, er det alltid mulig å få nyttige innspill og hjelp fra de andre.

Hva slags type prosjekter jobber du med?

Akkurat nå jobber jeg med en animasjonsfilm som har vært et rent after effects-prosjekt. Jeg jobber også med det visuelle på nettsiden, der jeg blant annet utvikler nye designkomponenter i et designsystem, som vi er så heldige å få være med på å skape.

 

KLPs Digitale kundefront søker nå UX designer. Les mer om stillingen her.