Hva kan din utdannelse brukes til?

Har du studert markedsføring, kreativitet, teknologi eller kommunikasjon? Da er det etterspørsel etter din kompetanse – du må bare snakke med de riktige bedriftene og miljøene.

Siden 2001 har vi  i Teft jobbet med selskaper som lager og markedsfører tjenester og merkevarer du og jeg bruker hver dag. I disse miljøene jobber det mennesker med utdanningsbakgrunn fra blant annet AHO, NTNU, Westerdals, Høyskolen Kristiania, BI, Oslo MET, UiO og Noroff for å nevne noen.

I løpet av de siste årene har antallet arbeidsplasser for fagfolk med kommunikasjonsrelatert utdannelse økt dramatisk. Miljøene som vokser mest er disse:

Byråene

Reklamebyrå
Her jobber det kreatører, strateger og i løpet av de siste få årene har også teknologer og analytiske markedsførere funnet veien til det vi kaller de kreative byråene. Er du AD, tekstforfatter eller designer kjenner du sikkert til de store byråene, men visste du at det finnes et stort antall kreative miljøer som ikke er så kjent, men som jobber med å utvikle kreative konsepter, produsere innhold og uttak til film, grafikk, sosiale medier? Både store og små miljøer har vokst med å ansette markedsførere og teknologer som lager og bruker teknologi for spredning av innhold og budskap og måler og optimaliserer dette. Dørene er ikke lenger bare åpne for kreatørene, men også for de som kan ta budskapet videre i digitale kanaler.

Mediebyrå
Er du nysgjerrig på trender, forbrukeradferd, digital markedsføring og markedskommunikasjon? Da er mediebyråene ledende fagmiljøer for denne kunnskapen. I løpet av de siste årene har disse selskapene vokst raskt og håndterer kampanjeplanlegging og gjennomføring for alle de store merkevarene. Nær sagt alle markedsførere er i dag «always on» i markedet, og det betyr at mediebyråene også håndterer sosiale medier, innhold og løpende kommunikasjonsutvikling for sine kunder. Har du studert merkevareledelse, markedsføring eller markedskommunikasjon har du kommet rett. Spesielt om du er god på analyse og teknologi. I mediebyråene er det stadig flere med utdanning innen kreative fag som tar del i budskapsutforming og kreative prosesser, det samme gjelder teknologi og programmering siden mediebyråene har tilgang på data og teknologi som kan gjøre deres kunder til superhelter i markedet.

Design- og utviklingsbyråer
Her jobber tjeneste- og interaksjonsdesignere. Strategiske og operative produktdesignere og dyktige kommunikasjonsdesignere. Det er her mennesker fra f.eks. AHO og NTNU jobber sammen med forretningsutviklere med bakgrunn fra f.eks. BI og kreative fra bl.a. Westerdals. Her finner også programmerere og utviklere fra f.eks. NTNU, UiO og ACT store og spennende miljøer. Disse byråene preges av tverrfaglige prosesser og sterk teknologi- og brukerfokus. Vi kaller de digitale oppfinnere. Er du analytisk, opptatt av innsikt og brukertesting og tror det vil være spennende å jobbe med kommunikasjon, betjening og problemløsning på digitale flater er dette spennende miljøer å sikte i mot. Design- og utviklingsbyråene ansetter ofte nyutdannede og har sterk kultur for å jobbe langsiktig med kompetanse- og karriereutvikling.

Markedsavdelingene

Du trodde kanskje at markedsavdelingene bare jobbet med merkevareledelse og produktutvikling? De fleste markedsavdelinger har nå også egne innholdsavdelinger, e-commerce spesialister, søkespesialister, in-house designere og egne utviklingsmiljøer. Mange større selskaper jobber også med egne innsikt- og analysemiljøer som jobber i skjæringspunktet mellom utvikling, forretningsanalyse/Business Intelligence og ny teknologi som automatisering og kunstig intelligens. De fleste markedsavdelingene og annonsørmiljøene er kunder av byråene, men prioriterer i stadig større grad å gjøre mer in-house og derfor er det stadig flere jobber innen kommunikasjon, markedsføring og teknologi i nettopp disse miljøene.

Mediene

Mediehusene som f.eks. (nett)avisene, TV-kanalene og magasinforlagene har møtt og i mange tilfeller langt på vei løst store utfordringer de siste årene. Noen av de mest spennende markedsførings- og teknologimiljøene i markedet finner man i disse selskapene. Her er det plass til både kommersielle markedsførere, kreative produsenter, teknologer og analyse- og statistikkutdannede. Mange av mediemiljøene er hybrider som både markedsfører egne merkevarer, tilbyr tjenester til annonsørene og utvikler egen teknologi.