Fra inkubatorbedrift i Tromsø til nordisk leverandør av livsstilsprodukter

-Hos oss får man opplæring i digital markedsføring fra A til Å, sier Omar Paulsen Bekheet, en av gründerne bak Norisma.

Norisma er et ungt og innovativt firma innen helse, skjønnhet og livsstilsprodukter. De jobber kontinuerlig med å utvikle og tilby nyskapende varemerker til det nordiske markedet. Teft for hva målgruppen vil ha i kombinasjon med kreativ performance marketing i riktige kanaler, har tatt gründerne langt. I løpet av de 10 siste årene har de bygget opp et selskap som omsetter for flere titalls millioner, og som i dag er på det norske, svenske, danske og finske markedet. Selskapet ble stiftet av Omar Paulsen Bekheet og John Ivar Fjerdingstad  i 2008. Da satt de som en inkubatorbedrift i forskningsparken i Tromsø med støtte fra innovasjon Norge.

-Vi oppdaget at vi begge er genuint interessert i livsstilsprodukter og fant ut at vi ønsket å utvikle produkter i den kategorien. Vi ville skape noe som får nordmenn til å føle seg bedre, så vi stilte oss spørsmålet; hva er det nordmenn vil ha? Jo, de vil være brune – året rundt. Derfor ble betakaroten vårt første produkt, smiler Omar.

-Dette var fantastisk timing, med tanke på at annonsering i sosiale kanaler var helt nytt. Dette var i den helt i spede begynnelsen der man kunne kjøpe små annonser på Facebook. Da skjøt det fart. Kreativ markedsføring har hele veien vært et viktig fokusområde for oss. Vi utfordrer oss selv til å tenke nytt og utnytter plattformene som er tilgjengelige på best mulig måte. Vi har alltid vært markedsorienterte fremfor produktorienterte, forklarer Omar.

Eksperter på Performance Marketing

I dag produserer Norisma kosttilskudd, næringsmidler og kosmetikk etter GMP, HACCP, BRC standard som sørger for trygge produkter av høy kvalitet. De er også Debio økologiske sertifiserte, og tilbyr utvalgte økologiske produkter. Arbeid med performance marketing og fokus på konvertering en stor del av hverdagen hos Norisma. Her testes, optimaliseres og evalueres alle aktiviteter kontinuerlig for å skape effektive kundereiser og markedsføring som fører til konvertering.

-Nå sitter vi på kunnskapen vi trenger for å ta selskapet enda lenger. Vi er veldig gode på performance marketing rettet mot vår målgruppe. Nå ser vi etter en ung og ny ressurs som vil jobbe videre med produktet vårt, som kan utfordre oss og som er gira på å lære av oss, sier Omar.

Nå er de på jakt etter ytterligere en ny ressurs til å styrke teamet. Norismas tilstedeværelse i digitale kanaler er viktig og du vil får grundig opplæring fra noen av bransjens beste innen annonsering i sosiale medier, søk, re-marketing, native kampanjer og samarbeid med influencers. Merkevarebyggende aktiviteter som styrker omdømme, kredibilitet og grad av lojalitet er også en viktig del av stillingen.

-Her vil du få opplæring i digital markedsføring fra A til Å. Du trenger ikke å ha jobbet med det tidligere, men du må være kreativ, lærevillig og ha et ønske om å skape noe, forteller gründeren.

Fra kundeservicemedarbeider til digital markedsfører

Kim Skoglund er et godt eksempel på at det er store muligheter for å vokse med selskapet. Han var den første som ble ansatt etter at selskapet ble stiftet i 2008. I begynnelsen jobbet han med kundeservice. I dag jobber han med digital markedsføring og har produktansvar – de samme arbeidsoppgavene som den nyansatte vil sitte med.

-Jeg har ingen utdannelse innen markedsføring, men har lært alt jeg trenger her. Det har vært en naturlig reise i takt med selskapets utvikling. Kjennskapen min til både produktene og målgruppen vår er veldig nyttig i arbeidet med annonsering, forteller Kim.

Hverdagen består blant annet i å skape nye kreative kampanjer, følge opp annonser og legge planer for månedene fremover.

-Når jeg kommer på jobb om morgenen sjekker jeg resultatene av de tiltakene jeg har gjort det siste døgnet. Hvordan det går med annonsene. Så gjør jeg små tweaks, og holder et øye med hvordan annonsene presterer gjennom dagen for å optimalisere dem. Jeg jobber også med kreative tiltak vi kan gjennomføre og legger planer for aktiviteter fremover. I denne stillingen kan du i stor grad forme dine egen hverdag, forteller Kim.

-Arbeidsmiljøet her er veldig bra. Jeg tror ikke jeg har hatt en eneste sykedag de siste seks årene. Vi er en gjeng som kjenner hverandre godt og stoler på hverandre. Alle her føler på et ansvar, er motiverte og har god arbeidsmoral. Det er veldig deilig å jobbe her, alle føler eierskap til selskapet og ønsker å prestere. Stemningen er lysbetont. Hvis jeg står fast, kaster jeg ball med de andre. Vi har mange åpne diskusjoner og hjelper hverandre fremover.

Kim tror det er viktig at den nye personen som skal komme inn må ta initiativ og tørre å ta plass.

-Vi er en gjeng med positive folk, som jobber beinhardt og er motiverte. Alle er opptatt med sine prosjekter, så det er viktig at man tør å spørre og ta initiativ hvis man står fast. Da vil man få god hjelp. Men man kan ikke være innesluttet og forsiktig her. Du må være sosial og tørre å snakke med folk, avslutter han.

 

Vil du bli Norismas nye produktansvarlig?

Les mer om stillingen her