Eurosko satser på omnikanal markedsføring: – Vi skal bli best i skobransjen!

– Vi skal være best på omnikanal i skobransjen. Nå må vi legge en strategi som er tunet for det. Vi er på jakt etter en ressurs med kompetanse og forståelse for digitale flater og samspillet mellom kanalene. Tyngdepunktet skal fortsatt være den fysiske butikken, selv om nettbutikken er og vil forbli en viktig del av kundetilbudet vårt. Vår nye kollega må ha en drivende kraft, og være en som utfordrer og bringer oss videre. Samtidig er det viktig at man klarer å utnytte ressursene vi sitter på allerede, sier Torgeir Gulbrandsen, CEO i Euro Sko Gruppen.

En viktig oppgave for den nye markedsdirektøren vil være å sørge for at samhandlingen mellom digitale løsninger og de fysiske butikkene blir optimalisert.

– Målet med nettbutikken er ikke å maksimere omsetningen på nettet. Vi selger selvsagt så mye som mulig også på nett, men vi ønsker ikke å bytte ut omsetningen fra fysisk butikk til nett. Nettbutikken er en av virkemidlene omnikanalt for å øke tilstedeværelsen. Vi ønsker løsninger som gjør varene tilgjengelig og fristende for kundene, der de er. Vi har opparbeidet oss konkurransefortrinn blant annet gjennom lokale lagre, og flere typer leveringsløsninger tilpasset kundens ulike behov. På nett kan man se utvalget i de lokale butikkene. Nå gjelder det å optimalisere samhandlingen mellom nett, øvrige digitale flater og fysisk butikk. Vi bringer også digitale løsninger inn i butikkene for å styrke denne samhandlingen fortsetter Torgeir.

Private labels

Sortimentet i Euroskos butikker er en blanding av internasjonale merkevarer og private labels som Eurosko eier. Roots, Stockholm Design Group, Softwalk og Ponny er blant de mest kjente.

-Vi har satset på private labels i over 30år. Roots har 25 års jubileum i år med mer enn 6 000 000 solgte par, mens Stockholm Design Group, vårt premium brand, ble etablert for få år siden. Vi er opptatt av å fremme og merkevarebygge egne merker, noen mer enn andre, forklarer Torgeir.

-I vår virksomhet er det viktig å se helheten og da spesielt hvordan private labels er inne i flere kategorier og kvalitets- og bruksområder. Private labels har vært avgjørende for oss for å ta kampen med tidligere grossister og dagens agenter. Private labels gir egen identitet hvor vi styrer uttrykk og pris. Det bedrer vår forhandlingsstyrke mot eksterne leverandører. Samtidig har vi samarbeid med og tilgang til de aller fleste internasjonale merkevarene, som bla.  Nike, Ecco, Adidas, Timberland osv.

Fokus på bærekraft

Eurosko er opptatt av sitt og bransjens ansvar for å bidra til bærekraftig produksjon/import. Eurosko var derfor blant de første skoimportørene i Skandinavia som valgte å være åpne om verdikjeden sin. Allerede i 2014 publiserte de en liste over de fabrikkene som produserer kjedens sko, og i 2016 publiserte de lister som viser hvor fabrikkene kjøper skinn til våre sko.

– Vi har bygget sterke og strategiske bånd med våre leverandører, og kan offentliggjøre navn og plassering uten bekymring for konkurransen i vår bransje, forteller Torgeir, og legger til:

– Selskapet har jobbet planmessig med bærekraft over mange år, et arbeid vi ble tildelt Etisk handelspris for i 2017. Samtidig har vi stor respekt for hvor krevende og langsiktig dette arbeidet er. Vi har derfor valgt å holde en litt lav profil utad.

Her kan du lese mer om Euro Sko Gruppens bærekraftstrategi

Har du lyst til å fylle skoene som markedsdirektør i Euro Sko Gruppen?

Her kan du lese mer om stillingen