Amedia størst på direktesendt sport i Norge – satser videre på teknologi

Hvordan dekker man lokale sportsbegivenheter i et stadig mer konkurransepreget digitalt nyhetsmarked?

Gjennom å live-streame lokale sportsbegivenheter har Amedia økt antall abonnementer og styrket sitt forhold med lokale fans. I dag er Amedia Norges største leverandør av live-sport.

Det hele startet i 2010, da Kristiansund skulle møte Skeid på Bislett Stadion. En journalist fra lokalavisen Tidens krav i Kristiansund sitter på tribunen og live-streamer den første fotballkampen i Amedias historie ved hjelp av svært enkel teknologi.

Å dekke lokale sportsarrangementer har alltid vært en viktig del av lokaljournalistikken. At direktesendt video er et godt virkemiddel for å dekke sport er åpenbart.  Men hvordan skulle lokalaviser uten store budsjetter klare å levere god nok kvalitet i en live-stream slik at dette var noe publikum kunne ha glede av?

Det som startet med et enkelt web-kamera og gratis-tjenesten Ustream, ble steg for steg utviklet videre. De prøvde seg frem med forskjellige teknologier og nye metoder, og Amedias journalister og fotografer i lokalavisene over hele Norge ble stadig bedre til å produsere direktesendte sportssendinger på lavbudsjett. 

I 2015 begynte mediehuset for alvor å se resultater av direktesendt sport. De lokale sportssendingene førte med seg flere abonnementer og de så at live-streamingen hadde et stort potensial.

Direktesendt lokalsport øker abonnementstallene

I 2018 samlet Amedia live-streamingen under en felles paraply, ved navn «Norgessporten», forløperen til det som i dag er Direktesport. Sendingene ble gjort tilgjengelig på alle plattformene til 73 lokale mediehus og Nettavisen som en integrert del av abonnementstilbudet.

I løpet av 2018 live-streamet Amedia hele 3000 kamper. Fotball fra barn til elitenivå Hockey, håndball, volleyball og basketball. Og det med stor suksess. Nesten halvparten av den voksne befolkningen i lokale byer over hele Norge har på et eller annet tidspunkt logget seg inn for å se. I år har flere idretter kommet til, som kampsport, trav, friidrett og motorsport. Produksjonen skutt enda mer fart og før året er omme vil de har sendt over 5000 sportsarrangementer direkte. 

Digitaliseringen krever sitt, og innsatsen i Amedia har vært stor. Lokale pressefotografer har lært seg videoproduksjon og sportsjournalister har blitt kommentatorer og produsenter. Arbeidet bærer preg av stor innsatsvilje og medarbeidere som som gjerne prøver nye metoder og teknologi.

– For oss har det vært viktig å velge plattformer, teknologi og metoder som gjør det enkelt for folk uten lang videofaglig bakgrunn å lage gode produksjoner. At vi ikke har tung infrastruktur eller tradisjon for fjernsynsproduksjon har gjort det mulig for oss å gjøre smarte valg av ny teknologi og skytjenester, uten å ta hensyn til gammel arv, sier leder for videoutvikling i Amedia, Tord Selmer-Nedrelid. 

Internasjonalt fyrtårn innen digitalisering av mediehus

På videodesken i Oslo jobber fem personer i turnus for å sørge for at Direktesport.no fungerer. De er både publiseringsdesk og kontrollrom for opp til 100 separate streamer om dagen. En stor del av arbeidet med Direktesport handler også om innovasjon. Hvordan kan Amedia ta i bruk ny teknologi og arbeidsmetodikk som kan utvikle produktet, direktesendingene og etterbruk av alt videomateriale de har. 

– Direktesport er også videolaboratoriet til Amedia. Sammen med svært flinke folk ute i mediehusene jobber vi også med hvordan video kan utnyttes i andre sammenhenger. For eksempel hadde over 30 av våre 74 mediehus direktesendinger i på valgkvelden for kommunevalget i år, sier Tord Selmer-Nedrelid  

På de arrangementene der TV 2, VG og NRK møter opp med lastebiler fulle av utstyr, kommer gjerne Amedias utsendte med en ryggsekk med utstyr. Der TV2 brukte en OB-buss for å produsere 60 kamper fra én bane på Norway Cup i år, produserte Amedia 830 kamper på 15 baner fra en konteiner.  

Søker prosjektleder for teknologi

Det har skjedd veldig mye innen video de siste fem årene i Amedia. Det kommer til å skje enda mer framover.  Amedia skal styrke sin videofaglige og teknologiske kompetanse ytterligere. I stillingen som prosjektleder for teknologi på videodesken vil du få være med på å legge premissene for fremtidens direktesendte produkt i konsernet, med særlig vekt på sportsproduksjoner.

-Vi er på jakt etter en person med stor teknologisk forståelse, skapertrang, gjennomføringsevne og glede over å finne ut av nye ting som kan være krumtappen i å utvikle våre direktesendinger av sport på videodesken. Målet vårt er ikke å kopiere kringkasterne. Vi skal finne smarte og anvendelige metoder for produksjon av direktesendt sport, som kringkasterne kommer til å kopiere av oss, sier Tord.

Hvordan endte den første kampen Amedia streamet i 2010? Kristiansund tapte den gangen, men har siden jobbet seg opp og etablert seg i eliteserien i Norsk fotball.  Akkurat som Amedia. 

Les mer om stillingen og send oss din søknad her